Klart godkänd turnépremiär

Amanda Jenssens turnépremiär på Katalin i Uppsala känns trots en klar godkänd insats en smula som en upptakt för det som komma ska, skriver Maria Nilsson

Amanda Jenssen på Katalin

Amanda Jenssen på Katalin

Foto: Emma Eriksson

Konsert2010-02-20 13:36
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Amanda Jenssens andra skiva Happyland som släpptes i höstas har fortsatt att muta in hennes retrorevir mitt emellan Miss Li och Magnus Carlson (Weeping Willows). Egentligen är det inte så konstigt, hon lyssnar mest på gammal musik och håller Blues Brothers för sin favoritfilm.

När Amanda Jenssen gör entré till Save me for a day på den utsålda turnépremiären på Katalin är det därför lätt att förflyttas till en rökig jazzklubb i trettiotalets New York. Backdropen "Happyland" skriven med röda, snirkliga neonbokstäver tänds och vintagelampornas fransar dallrar på scenen. Bland kompmusikerna framträder kontrabasen och blåssektionen samt en energisk Pär Wiksten (Wannadies) på gitarr. Sångerskan själv är stilfullt klädd i rött och svart och trots sin späda uppenbarelse utstrålar hon något ladylikt i sitt svala och säkra scenspråk.

Mellansnacket är inte hennes starka sida, det är sparsamt och torftigt, men vad gör det när hon sjunger med sådan intensitet att det känns i hela kroppen - For the sun framförs i en ny, varsamt akustisk version som ger en spännande dynamik, medan I choose you får en närmast sakral känsla i och med förstärkningen av kören The Gloryfires.

Eventuella premiärnerver gör inget större väsen av sig. Alla spår av stelhet försvinner dock först i näst sista ordinarie låten Amarula Tree, som drar igång ett ohämmat gung både på scen och hos publiken. För det är de svängiga, vilda numren som engagerar mest. The Rebounder är stompigare än någonsin, Charlie blir nästan till en kabaréshow och i Happyland dansar publiken lyckligt - såväl ynglingar som grånade tinningar. Hela familjer verkar ha letat sig dit, antagligen är det Amanda Jenssens tidlösa anslag som har förmågan att tilltala så många.

Efter en knapp timme och två extranummer (Happyland och den gamla jazzhistorien Minnie the moocher) går de av scenen. Någon Do you love me kommer aldrig och trots en klart godkänd premiär känns det en smula som en upptakt inför ännu större bedrifter. Kanske sker de redan nästa lördag när Amanda Jenssen återvänder till Katalin för en, redan slutsåld, extrakonsert.
Amanda Jenssen
Katalin, Uppsala, fredag 19 februari