Innovativ jazz fylld av skönhet
Stefan Warnqvist hörde till det fåtal som fanns på plats när The Stoner och Krokodil glänste på Katalin på onsdagskvällen.
Krokodil glänste på Katalin.
Foto: Linus Höök
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Först ut var Krokodil, egentligen en duo bestående av gitarristen Klas Gullbrand och basisten Palle Solinger, men för kvällen förstärkta med en trummis.
Konstellationer med tre medlemmar kräver mycket av de medverkande. Instrumenten blir som hörnen i en triangel och den musikaliska kemin mellan de som spelar måste vara intuitiv. Så blev också fallet och de fick ett bra driv i de långa låtarna. Gullbrands gitarrspel låter sig svårligen etiketteras med sina ingredienser av jazz, rock och folkmusik. Solingers stilfulla och lågmälda basspel i kombination med den gästande trumslagarens vispande elegans blev både ett komplement och en behaglig kontrast.
The Stoner, med bandledaren och kompositören Nils Berg i spetsen, visade att även de har hittat sin egen musikaliska väg. Deras traditionella jazzsättning - saxofon, piano, ståbas och trummor - blandades med modern electronica med loopeffekter och förinspelade sekvenser. Musiken skiftade mellan lågmäld sorgsenhet och sprittande energi. I dynamiken mellan det tidlösa och det högteknologiska hittade de en klangvärld full av skönhet.
Pianisten Jonas Östholm tillförde mycket till helheten, både med sitt skenbart anspråkslösa pianospel och med det diskreta utnyttjandet av laptopens möjligheter. Han avhöll sig från att göra solon för dess egen skull och lät i stället Berg stå i rampljuset.
Huvudpersonen Berg är en innovativ saxofonist som var i sitt esse i de mer experimentella låtarna. När musiken närmade sig den traditionella jazzen försvann också något av skärpan, men lyckligtvis blev detta i slutändan bara en anmärkning i kanten.
Både The Stoner och Krokodil är värda att lägga på minnet och förtjänar att få spela inför en större publik nästa gång.
The Stoner
Krokodil
Katalin, Uppsala, onsdag 21 november
Krokodil
Katalin, Uppsala, onsdag 21 november