Inga falska toner

Sissel Kyrkjebø är en av Norges största artister genom tiderna. I onsdags gästade hon Uppsala och ett fullsatt konserthus med en repertoar helt i julens tecken. Douglas Norström var road.

Foto: Jane Mingay

Konsert2008-12-11 10:59
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För några dagar sedan höll det svavelosande black metalbandet Watain på att, rent bokstavligt, bränna ner den stora musikkuben på Vaksala torg. Någon risk för sådant är det inte då norska superstjärnan Sissel Kyrkjebø gästar Uppsala under sin pågående julturné.
Tvärtom är det en på alla sätt vuxen tillställning där allting förefaller ske helt planenligt. Julkonserter tenderar å andra sidan att nästan alltid vara strikt inramade historier som dikteras av ett knippe obligatoriska jullåtar. Utmaningen för artisten blir därför att göra dessa traditionella jullåtar rättvisa, samtidigt som det på något sätt måste adderas åtminstone några oväntade utropstecken i repertoaren. Somliga göra detta bättre än andra och Sissel gör det bättre än de flesta.

Till sin hjälp har hon en kapabel stråkkvartett och ett fullkomligt lysande kompband, där framför allt trumslagaren sticker ut med sin sällsamma förmåga att både leda bandet och ta tillvara på detaljerna.
Joy to the world inleder aftonen stämningsfullt och lagom till låtens sista skimrande toner skrider den multimiljonsäljande norskan ut på scenen. Hon möts av en konserthall som varit utsåld sedan länge och en ivrigt applåderande publik.
Klassiska julsånger såsom Nu tändas tusen juleljus, O helga natt och Stilla natt öppnar dörren för publikdeltagande i form av allsång, Bereden väg för herran framförs i en alternativ, mer ovanlig version, och Härlig är jorden avrundar kvällen med ytterligare lite allsång. Det är skickligt och tryggt traditionellt, men också ganska tråkigt.

Mindre traditionellt och avsevärt mycket mer intressant och medryckande är de oväntade inslagen i form av Joni Mitchells sorgset vackra River och den vidunderligt kraftfulla Prince Igor (den hon en gång gjorde som duett med rapparen Warren G).
I Maria går i rosengård och ett litet urval klassiska stycken visar hon sedan vilken skicklig sångerska hon är rent tekniskt. Däremellan bjuder hon på roliga anekdoter och små inblickar i sin vardag. På så sätt är hon en spännande artist. Ena stunden folklig så det förslår. I den andra en kompromisslös sångerska av absolut världsklass. Högt blandas med lågt. Folkvisa med jazz och pop. Och inte en enda gång under sammanlagt 24 låtar klingar något falskt. Vare sig bildligt eller bokstavligt.
Sissel Kyrkjebø
Uppsala Konsert & Kongress. Onsdag.