Jazzhörnan har under fredagskvällen lyckats sammanföra två akter som kompletterar varandras styrkor. Systrarna Malin och Karolina Almgren, tillsammans Sisters of Invention, är respekterade kompositörer som skrivit musik för namnkunniga jazzorkestrar som Bohuslän Big Band och Arctic Youth Jazz Orchestra. Sångerskan och pianisten Ida Sand är uppskattad för sina helgjutna och kreativa versioner av andras låtar. På den välrenommerade kvalitetsetiketten ACT har hon släppt en handfull album med jazztolkningar av vitt skilda artister som Madonna, Jimi Hendrix och Foreigner.
Sisters of Invention arbetar med små medel men lyckas ändå skapa stora kontraster i sin musik. Instrumentationen är begränsad till trummor, sampling pad, sopransaxofon och sång. I de mer harmoniskt komplexa kompositionerna kompar Ida Sand på pianot.
Konserten är demonstration i hur ett givet ramverk ställer extra höga krav på individuell och kollektiv kreativitet. En multieffektpedal möjliggör för Karolina att bygga flera lager av harmonier och sjunga stämsång med sig själv. Malin placerar olika föremål såsom en diskhanduk, små cymbaler och en tamburin på trumskinnen för uppnå en större klangmässig variation än vad konventionellt spel med vispar och trumstockar kan ge.
Malin, Karolina och Ida behärskar sina instrument så väl att man nästan kan tala om en teknisk överkapacitet i förhållande till vad de visar upp. De låter all form av egoism och ekvilibrism stå tillbaka till förmån för det musikaliska uttrycket och stämningsskapandet – ovanligt men befriande inom genren.
Då där inte finns någon basist att luta sig mot finns här inte heller något utrymme för improvisatoriska utsvävningar. De gör därför helt rätt som koncentrerar sig på att skapa en annan form av rytmiskt och harmoniskt fundament. Känslan kan liknas vid att kliva ut på en lina med förbundna ögon samtidigt som man håller varandra i hand. Här förstår man att minsta själviska och explosiva rörelse riskerar att dra med alla i fallet.
Tack vare sina biologiska band kan systrarna kommunicera med minimala, knappt märkbara gester. Balansgången är imponerande och tillsammans med Ida skapar de ett avslappnat och meditativt lugn i sin ambienta jazz. Malins luftiga trumspel och Karolinas lyriska saxofonspel är nästan beroendeframkallande – man vill dröja kvar i mellanrummen.