Videon är inte längre tillgänglig
Eldkvarn firar närmast ofattbara 40 år som grupp i år. I dagarna kommer en maffig jubileumsbox och på onsdagen gjorde de den första av två utsålda spelningar på Katalin. Och till skillnad från många långlivade band är det inte bara nostalgi som får publiken att strömma till. Gruppens senaste skivor har blivit stora framgångar och det är också det nyare materialet som dominerar på Katalin.
Spelningen inleddes med fyra rockiga låtar från färska albumet De berömdas aveny, och visade upp ett spelsuget band med kaxig nerv i sina framföranden. Det märktes tydligt hur mycket de själva gillar sin nya skiva, och i de situationerna är Eldkvarn som allra bäst. Genom åren har de gjort en och annan trött och oinspirerad spelning i Uppsala, men denna kväll var det ett hungrigt och taggat band som stod på scenen.
Att de lägger fokus på sina nyare skivor är sannolikt också en del av förklaringen till att de fortsätter att vara relevanta. De skulle kunna vila på lagrarna, förlita sig på trygga arrangemang av sina mest välkända låtar, men det gör de inte. Även när de spelar låtar som Kärlekens tunga, Pojkar pojkar pojkar och 3:ans spårvagn ger de intrycket att vilja hitta nya sätt att ge dem energi. Det blir inte fullträff varje gång, men denna kväll blev nästan uttjatade Kungarna från Broadway en oväntat vital version.
Som sångare är Plura underskattad på många vis. Han har en själfull röst med mycket personlighet och egen karaktär, och det var därför lite synd att just sången slarvades fram i vissa låtar. En stor del av kraften i Eldkvarns repertoar ligger i texterna, men på Katalin var de i flera låtar svåra att överhuvudtaget uppfatta.
Några av gruppens största publikfavoriter – som Alice, Ett hus på stranden och Kungsholmskopplet – har fått välbehövlig vila. I deras ställen har pärlor som Ta min hand, Mina stjärnor har slocknat och den magnifika Ikväll återkommit, och det har givit gruppen en nytändning även live.
Att döma av denna spelning har Eldkvarn många jubileum fortfarande framför sig.