Hög kvalitet på traditionell operakonsert

En oerhört jämn och hög kvalité när Musikstiftelsen vid Giresta kyrka i lördags trogen sina traditioner bjöd på en konsert med elever från Operahögkolan skriver Gunnar Tibell.

Konsert2008-02-24 12:37
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Trogen sina traditioner bjöd Musikstiftelsen vid Giresta kyrka i lördags på en konsert med elever från Operahögkolan. Två sopraner, Karin Andersson och Hedvig Jalhed,  två mezzospraner, Jeanette Ekornåsvåg och Nina Saetherhaug, och en baryton, Carl Ackerfeldt, presenterade ett varierat program bestående av romanser och operamusik, till största delen från 1800-talet. Ledsagare vid flygeln var som vanligt den oerhört kunnige och alltid understödjande Anders Wadenberg.

Programmet inleddes dock med ett festligt inslag a cappella, där Karin, Nina och Jeanette från kyrkans läktare framförde en jublande tersett ur Felix Mendelssohns oratorium Elias. Individuellt presenterade sig sedan de fem sångarna med varsitt urval av romanser. Först ut var Hedvig med tre sånger av Hugo Wolf ur hans berömda Italienisches Liederbuch. God textning och fin inlevelse karakteriserade hennes föredrag i verk som innehåller både smärtans tårar och gäckande humor.
Nina hade valt Edvard Griegs Gruss och Zur Rosenzeit som passade fint till hennes fylliga och egaliserade mezzo. Carin Malmlöf-Forssling fick representera 1900-talet i Karins romansprogram, med tre skickligt framförda sånger ur Litania till Werner Aspenströms texter. Med Jeanettes val av Joseph Haydns Fidelity och The wanderer förflyttades vi till 1700-talet och fick åter prov på den höga kvalitén hos skolans elever. Carl ägnade sig åt Robert Schumann, i en sång till rosens ära, och lät oss i ledig stil höra en mycket vacker stämma med bra textning.

Så var det dags för opera med ett omväxlande urval av både solistiska inslag och repertoar för olika ensembler. Jeanette, Hedvig och Nina inledde med den dystra tersetten ur Carmen där de två väninnorna vill uppmuntra Carmen och få henne att hoppas på kärlekslycka. Själv ser dock Carmen bara döden (spader ess) i sina kort när hon försöker spå om sin framtid. Nina och Carl roade oss med en duett ur Cosi fan tutte av Mozart, och därefter kom Antonias aria ur Hoffmanns äventyr av Offenbach, sjungen av Hedvig. Stefanos aria ur Gounods version av Romeo och Julia bjöd på stundtals våldsam koloratur, utan snubbel exekverad av Nina. Stefano är ett tillägg till Shakespeares drama, i form av Romeos page som är så ung att hans roll måste sjungas av en sopran.

Vi kunde lugna oss med Carls framförande av en ballad ur amerikanen Douglas Moores folkopera The ballad of baby Doe från 1956. Operadelen avslutades med den koketta Musettas aria ur La Bohème av Puccini där återigen Karin visade sina imponerande höjdtoner. Hela programmet avrundades med den överraskande och sällan framförda damkvartetten Ave Maria av Brahms. Historiskt har denna komposition betytt mycket för utvecklingen av damkörstraditionen och det var intressant att få höra den sjungen av dessa begåvade solister. En oerhört jämn och hög kvalité kännetecknade alltså årets elevkonsert och publikens entusiasm resulterade i ett extranummer där all fem deltog genom att sjunga Griegs version av koralen I himmelen.