Torsdagskvällens tidigare bekanta gästdirigent Eva Ollikainen är ett riktigt energi- knippe! Som hon drev på eller manade till behärskning med uttrycksfullt detaljerat kroppsspråk; det är en fröjd att se ett riktigt proffs i arbete. Kvällens stråkorkester med solister hade ju heller inget lätt program att genomföra.
Först ut var den polska tonsättaren (och soloviolinisten) Grazyna Bacewicz som komponerat en tresatsig Konsert för stråkorkester. Ett makalöst verk, genomlyst av såväl skimrande orkesterklang (med soloinsatser från violin 1, viola och cello) som muskulös kraft och rytmik, en stundtals nästan folkloristisk stämning. Komponerad av musiker för musiker; en enastående prestation av både orkester och dirigent.
Dmitrij Sjostakovitj förnekar sig inte. I hans Konsert nr 1 för piano, trumpet och stråkorkester finns både snabb virtuositet med vemodig lyrik som kontrast, stundtals färgad av subtilt ironisk parodi. Både orkestern och kvällens två solister tog fram allt detta i såväl elegant spel som talande kroppsspråk. Kvällens höjdare?
Pöntinen serverade så ensam Franz Liszts Ballade nr 2. Styckets krävande virtuosi- tet behöver knappt nämnas med en så skicklig konsertveteran; vad som verkligen imponerade var hanteringen av stora som små fras- och dynamikbågar - liksom givetvis den välplanerade helhetsuppbyggnaden. Lite extra Chopin som bonus.
Tonsättaren Arthur Honneger byggde sina musikverk i strukturer, från småmotiv till närmast katedralliknande konstruktioner. Detta gäller även hans Symfoni nr 2 för stråkar (med tillagd trumpet i sista satsen). Återkommande ostinato (fyra toner, violasolo) i första satsen, ny ostinatokänsla och fugatoavsnitt i sista satsen är bara exempel. Trumpetens insats mot verkets slut med en långsam, koralliknande melodi gav en elegant kontrast mot stråkarnas fortsatt energiska spel. En musikantisk och klangraffinerad tolkning av ett verk som (kanske avsiktligt från Honeggers sida) ändå har svårt att engagera. Bacewicz och Sjostakovitj stannar främst kvar i minnet från torsdagens konsert.