Gränsöverskridande stråkkvartett
Brittiska Brodskykvartetten gav en i flera avseenden gränsöverskridande konsert i Musikens hus B-sal, som bestod det akustiska provet med glans, skriver Anders Bragsjö.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Deras konsert blev också geografiskt gränsöverskridande: Spanien, Mexiko, USA och Frankrike fick vi mellanlanda i. Första verket, den spanske tonsättaren Joaquin Turinas La oración del torero (Tjurfäktarens bön), framfördes här i versionen för stråkkvartett. Lynnigt temperamentsfull musik med ett lågmält "sfärernas musik"- slut, helt idiomatiskt utfört. Den mexikanske tonsättaren Javier Alvarez stycke Metro Chabacano handlar om tunnelbanestationen i Mexico City med samma namn. Energiska korsrytmer och melodier i välavvägda dynamiska bågar. Positiv musik, lustfyllt förmedlad.
George Gershwins Lullaby komponerades 1919 men fick uruppförande först 1967, då i arrangemang av violinisten Jascha Heifetz. Det vackert melodiska stycket fick alltså färg av de många spelfinesser arrangören tillfogat, återhållsamt men inlevelsefullt tolkade. Samuel Barber, tonsättaren som verkligen följde sin egen väg oavsett musikmode, komponerade sin Stråkkvartett i h 1936. Det är i grunden tonal musik med överraskande "atonala" tonslingor och skicklig kontrapunktik inbyggda; inte minst i den berömda andra satsen, adagiot. Allt exekverades med strukturerat och engagerat spel.
I konsertavslutningen, fransmannen Maurice Ravels Stråkkvartett i F från 1902, fick alla fyra musiker verkligen visa vilka instrumentmästare de är; i synnerhet i tredje satsen fick vi höra enastående uttrycksfulla inpass från cello och viola. Hela verket framfördes med precis den blandning av ésprit och elegans som krävs. En enastående upplevelse och ett akustiskt kraftprov som Sal B bestod med flygande fanor.
Brodsky Quartet
Uppsala Konsert & Kongress, tisdag
Uppsala Konsert & Kongress, tisdag