Glittrigt med Kylie
Det är inte främst för musiken man kommer att minnas Kylie Minogues konsert, utan för det generösa glittret, konstaterar Johanna Åberg.
Kylie åker runt i Europa med sin X-turné, ett riktigt popspektakel som dock inte lyckades fylla Globen i Stockholm. Bilden är tagen på konserten i Stuttgart, Tyskland 9 maj.
Foto: AP/Thomas Kienzle.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Avsaknaden av röd tråd är glatt förvirrande. Efter ungefär var femte låt förvandlas scenen och under konsertens gång hinner Kylie sjunga både på ett kryssningsfartyg, i en japansk samurajdrömvärld och bland färgglada cheerleaders och quarterbackar som ropar "K-Y-L-I-E". Ibland är det vackert, ibland knasigt och alltid superkitschigt. De många dansarna arbetar med en koreografi som växlar mellan svårgreppbar och lättsamt showig, där allt från vals till kroppsrullningar à la dancehall ryms.
Den musikaliska tonvikten ligger på senaste albumet, på gott och ont. För det är när Kylie går loss till tyngre dansbeats som konsertens temperatur höjs och sådant finns i till exempel Speakerphone och Like a drug, vars dunkande aggrodisco funkar perfekt. Samtidigt blir man extra glad åt örhängen som In your eyes och Come into my world, där hon sjunger som en japansk schlagersångerska bland en massa Tokyoglitter. (För övrigt inte det enda inslaget som känns inspirerat av Gwen Stefani.) Det är helt enkelt lätt att man sitter och önskar sig personliga favoriter från förr i stället för plattare nya låtar som Wow eller rent sagt tråkiga Heart beat rock. Men man behöver inte vänta helt förgäves. Naturligtvis gör Kylie ett par små tillbakablickar också, bland annat med en a cappella-inledd Step back in time framåt slutet. Det ligger ju liksom i linje med den generositet som präglar andra delar av showen.
Musik
Kylie Minogue
Globen, Stockholm, onsdag (11/6)
Kylie Minogue
Globen, Stockholm, onsdag (11/6)