Glädjefylld och kontemplativ andlighet
Kören A Filetta från Korsika blandade kyrkligt, folkligt och filmmusik, gammalt eller nyskrivet vid sin konsert i Konserthuset. En instrumentalensemble och dansande dervisher från Turkiet avslutade den märkliga konserten, skriver Anders Bragsjö.
De dansande dervisherna bjöd på ett färgstarkt skådespel.
Foto: Jörgen Hagelqvist
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
De uppträdde i grupper om tre, fyra, sex eller sju sångare. Sångerna började oftast med en ensam röst, med rikt ornamenterad överstämma och stadig basstämma senare tillagd; med variationer förstås.
Sång- och arrangemangstekniken måste ha haft urgamla rötter, för där fanns klanger som ur ett medeltida organum, men modernare, skarpare klanger (och rytmer) förekom också rikligt.
Med sin första sång, sjungen med andlöst svag, mycket vacker klang, tyckte undertecknad sig höra inslag av östortodox musik.
Jodå, det visade sig vara en vaggsång man fått lära sig av sångarbröder från Georgien! Kören blandade kyrkligt, folkligt och filmmusik, gammalt eller nyskrivet. Det kunde vara lågmält meditativ, stark och kärv eller glatt rytmisk musik. Kulmen nådde i den sista sången, tillägnad en korsikansk frihetshjälte, Somilia, framförd som passionerad hymn. Extranumret, en glad andlig visa, fick symboliskt sammanfatta det kärleksfullt passionerade brödraskap kören ville dela med oss.
En instrumentensemble (saz, hackbräde, cello, 2 flöjter, trummor) tillsammans med fem sångare inledde konsertens andra avdelning med ett flera avdelningar långt meditativt stycke. När dervisherna sedan gjorde entré, en och en, var det för att buga inför tänkt andligt centrum och sedan knäböja på bönemattor.
Sist in kom den andlige ledaren som en imam och ställde sig på centret. Det vi skulle få bevittna var alltså en muslimsk högtid i sufimystikern Rumis anda.
Upprepade gånger fick sedan varje dansare sin välsignelse av imamen innan de påbörjade sin virveldans med sema - hållning och gestik som visar kontakt mellan ande och jord. Ny vokal och instrumental musik höll ihop de upprepade, mycket trollbindande elementen.
Imamen gick sedan in bland de dansande, andlig enhet rådde; nya knäböjningar och bugningar, imamen och alla dansare gick ut.
Västerlänningar är inte vana vid att försättas i trans -liknande tillstånd och den tid som behövs för det. Men andra uttryck för andlighet kan berika människan att lära känna.
Musik
A Filetta, Korsika
Dansande dervisher
Instrumental sångensemble, Konya Turkiet
Sacred Music Festival, Konserthuset i Uppsala
A Filetta, Korsika
Dansande dervisher
Instrumental sångensemble, Konya Turkiet
Sacred Music Festival, Konserthuset i Uppsala