Från trivsamt till fria tyglar
Trio X och Margareta Bengtson bjöd på jazzstandards och experiment när Stefan Warnqvist såg deras spelning i Konserthuset på torsdagskvällen.
Trio X och Margareta Bengtson (bilden) är som bäst när de släpper alla tyglar fria.
Foto: MiU
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Inledningen av kvällen bjöd på amerikanska jazzstandards i lågmälda arrangemang där fokus låg på Margareta Bengtsons sång. Pianot, kontrabasen och trummorna höll sig diskret i bakgrunden. Från öppningen med 1940-talslåten I'm old fashioned via Michel Legrands Once upon a summertime till Bengtsons egen komposition Å I ÅA Ä E Ö, inspirerad av Frödings dikt Dumt fôlk, var musiken följsam och behaglig. Ljussättningens skiftningar mellan mörkblått och vinrött bidrog till att skapa
en avslappnande atmosfär till de mjuka tonerna.
Så långt var konserten trivsam men också lite för anspråkslös i sin ambitionsnivå. Valet av jazzstandards bestod huvudsakligen av säkra kort och tre trygga kajor gjorde sig redo för landning.
Efter paus var anslaget dock ett annat, med mer utrymme för experiment och improvisation. Under titeln Mozart möter Mowitz framförde Trio X på egen hand en komposition där Requiem förenades med Bellmans Epistel 30. Här visade gruppen sin förmåga att tänka utanför ramarna och genast hade konserten höjt ribban. Än mer innovativt blev det när Margareta Bengtson sedan återvände till scenen.
Med utgångspunkt i poem av bland andra Carl Jonas Love Almqvist, Pär Lagerkvist och Karin Boye bjöd kvartetten på musik där man aldrig kunde förutsäga vart de var på väg. Kompositionerna gled nästan omärkbart över i varandra, med större fokus på rytm och smakfulla soloinsatser. Särskild lyckad var framförandet av Jag vill möta, pianisten Lennart Simonssons tonsättning av Karin Boyes åttio år gamla dikt.
Att sedan följa det med en sofistikerad pianobarversion av Beatlesklassikern The fool on the hill innan de avslutade med Dodel-låten, en ordlös låt där Bengtsons röst blev som ett kraftfullt instrument i samspel med de andra, visade att Trio X och Margareta Bengtson är som bäst när de släpper alla tyglar fria.
Trio X & Margareta Bengtson
Konserthuset, Uppsala, torsdag (13/3)
Konserthuset, Uppsala, torsdag (13/3)