Upplägget i Uppsala läns Musik Direkt skiljer sig en del mot tidigare år. Istället för flera deltävlingar är det i år bara två semifinaler innan Länsfinalen den 5 april, som föregåtts av en audition där deltagarna valts ut av en jury. Det borgade för ett starkt startfält under lördagskvällen och det var också precis vad publiken fick. Hög kvalitet rakt igenom.
The Thams Bluesband inledde kvällens konserter med ett bluesmedley där hälften av materialet var egenskrivet och hälften klassiker. Både och framfördes övertygande med ett bra driv. Emma Pålsson tog vid med egensinnig singer/songwriter med sång som påminde om Kate Bush, men var ännu mer uppskruvad.
Nytt för i år är också att Musik Direkt har ett musikläger för de som går vidare från semifinalerna på Konserthuset 15-16 mars. Annat är sig likt. Som jurykriterierna. Artisterna, som är 13-19 år gamla, bedöms utifrån musikalisk kvalitet, kommunikation och utstrålning, originalitet och personlig tolkning och sceniskt helhetsintryck. Alla i juryn sätter först ett betyg i varje kategori på varje artist och har sedan en överläggning där vinnarna utses.
Publikuppslutningen vittnade om att majoriteten av svenskarna faktiskt inte tittar på Melodifestivalen. Några tomma platser i raderna längst fram, men annars fullsatt. De som valt Musik Direkt den här kvällen fick bland annat se Above Supremacy spela klassisk hårdrock med tunga riff, Redire mangla det mesta i sin väg med distinkt metalcore, Bluesimon spela en bluesimprovisation och egna låtar på piano och orgel och trion We the Heights, som påminde om First Aid Kit både i uttryck och säkerhet.
Den här kvällen bestod juryn av artisten och kulturentreprenören Kent Wennman, musikern och producenten Mattias Hammarsten, musikern och journalisten Ellinor Skagegård, artisten ManLuckerz Makandire och artisten Vidya-Liselotte Sundberg. Och de som enligt dem uppfyllde kriterierna bäst under lördagskvällen och får tävla vidare i Länsfinalen var Above Supremacy, We the Heights, Bluesimon, Tinus Stoor, Anna Grelle och Resstabell.