Förkortat oratorium i Domen

Helheten blev något snedbelastad vid framförandet av en förkortad Messias i Domen, skriver Anders Bragsjö.

Konsert2008-01-22 09:54
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tillhör ni de många som tror att Händels oratorium Messias slutar med den beröm- da Hallelujakören? I så fall fick ni fördomarna bekräftade vid framförandet i dom- kyrkan i söndags kväll, för den konserten slutade just så. Men det stämmer inte, oratoriet är i tre delar; första delen profetior inför och skildring av Messias ankomst, andra delen om Hans lidande, död och besegrande av döden, tredje delen om hur Han skall återkomma, väcka alla döda och Gud skall triumfera. Det är andra delen som slutar med Hallelujakören; eftersom vi inte fick höra tredje delen i söndags blev helheten något snedbalanserad.
Camerata Upsaliae fick vi höra först i inledande Sinfonian. Med undantag för små slitningar i snabba, polyfona passager klingade ensemblen utmärkt, med noggrann frasering och distinkt rytmik. Den dithörande continuosektionen var också föredömligt följsam.

Den stora kören hade faktiskt röstresurser att ibland göra medmusicerande orkester svår att höra. I förväg omtalade långsamma tempi av kyrkoakustiska skäl märkte jag inte mycket av. I snabba polyfona satser med långa vokala melismer finns fortfarande mycket att göra i exakthet med orkestern och nyanseringar. Samtidig klang stämmorna emellan sjöngs dock med god balans. Mycket arbete återstår men man är på god väg.
Vokalsolisterna är proffs, väl kunniga i denna sorts repertoar. Basen Anton Eriksson sjöng med lagom myndig klang, lika skicklig i långsamt kantabla som snabba partier. Tenoren Pierre Gylbert tolkade sina partier distinkt och med elegant ornamentik. Altsolisten Karolina Blixt hade den intressantaste röstklangen, mörk och fyllig röst men ändå med häpnadsväckande stort omfång, en genuin contralto! Sopransolisten Anna Eklund Tarantino behärskade snabba, långa melismer alldeles ypperligt i arian Rejoice... Hennes växelsångsduett med alten i He shall feed His flock blev en av kvällens vackraste höjdpunkter.

Domkyrkan var alldeles fullsatt på söndag kväll, intresse finns verkligen. Fullständigar man oratoriet med dess tredje del och lägger man ner extra möda på detalj/ samtidighetsinstuderingar för kören har vi så småningom någonting riktigt stort att se fram mot.
Domkyrkan: Händels Messias
Vindhemskören, vokalensemblen Uppslaget
Vokalsolister: Anton Eriksson, Pierre Gylbert, Karolina Blixt, Anna Eklund Tarantino
Camerata Upsaliae
Peter Melin, dirigent