Nyårskonserter har funnits länge och för ett antal år sedan började SVT med trettondagskonserter. Det skall vara festligt och litet lekfullt, helst musik från Wien. Nu har Uppsala kammarorkester inlett vad jag hoppas kommer att bli en tradition nämligen trettondagskonsert på trettondagsafton. Ett fullsatt konserthus bjöds på ett festligt och väldigt Wienskt program. Orkestern var i bästa form och två lysande sångsolister förhöjde upplevelsen.
En parentes: när jag hör sångnummer framföras helt fristående från sitt sammanhang kan jag sakna en kort upplysning om detta - varför är greven så bister? Men handlingen i Figaros bröllop förklarar man förstås inte i en handvändning.
Karl-Magnus Fredriksson och Miriam Treichl sjöng inlevelsefullt och vackert i två arior ur Figaros bröllop och två ur Don Giovanni. Don Giovannis kända serenad ackompanjerades förtjänstfullt av Jeffrey Lee på mandolin.
Orkestern spelade ouvertyren till Figaros bröllop spänstigt och med gott humör och temperaturen steg när den via ett publikfriande framförande av ouvertyren till Muntra fruarna i Windsor tog sig an introduktion och dans ur Bajadärerna av Kálmán och skojfriskt hanterade styckets schabloner och effekter. Miriam Treichl spelade ut hela sitt stora register inkluderande en virvlande dans i Meine Lippen sie küssen so heiss ur Giuditta av Lehár.
Programmet efter pausen var ännu mer publiktillvänt med en rad operettpärlor. Orkestern lekte fram tre ouvertyrer och solisterna hits ur Läderlappen, Zigenarbaronen och givetvis duetten Lippen schweigen ur Glada änkan. Konserten avslutades med tre härliga Kálmánnummer: Lied der Sylvia som Miriam Treichls gav en dynamisk tolkning, Två mörka ögon sjungen med verklig känsla av Karl-Magnus Fredriksson och till sist de båda solisterna tillsammans med Tanzen möcht’ ich ur Czardasfurstinnan. Stående ovationer belönades med bissering av det sista numret. Publiken följde gärna solisternas invit att gunga med i valstakten och många stämde in i refrängen och sjöng med textens änglar: Hab euch lieb!