Familjekonsert med operapärlor

Det fanns stor klang i den drygt 50 musiker starka orkestern och att den omfattande turnén till Kina gett rika möjligheter till samövning var tydlig, skriver Gunnar Tibell.

Konsert2009-03-09 09:56
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Familjekonsert på temat Operapärlor kallade Kungliga Akademiska kapellet till i lördags, i Universitetsaulan. Innan den började lät man barn få stifta bekantskap med olika instrument och även göra teckningar med musikalisk anknytning - kanske i hopp om framtida rekrytering till orkestrar!
En stor publik hade samlats och visst hade man lyckats få med många barn som tycktes trivas med miljön. Tre storartade solister deltog från Operahögskolan, sopranerna Gunda-Marie Bruce och Anneli Lindfors, tillsammans med Andreas Franzén, basbaryton.

Inledningen blev pampig med ett välspelat Förspel till Mästersångarna i Nürnberg och med verkets dynamiska utveckling fint tillvaratagen. Det fanns stor klang i den drygt 50 musiker starka orkestern och att den omfattande turnén till Kina gett rika möjligheter till samövning var tydligt. Vokala operapärlor bestod till en början av avsnitt ur Mozarts Don Giovanni och Figaros bröllop. 
Andreas Franzén fick innan dess fin kontakt med den yngre publiken när han försökte förklara vad Don Giovanni var för en figur; en djärv gosse vågade sig till och med på ett sätt att beskriva en "tjejtjusare". Anneli Lindfors och Andreas Franzén tjusade i sin tur oss alla med sin skönsång i några avsnitt ur operan.

Gunda-Marie Bruce bidrog med en kärleksfull aria ur Figaros bröllop. Mycket livligt blev det i aulan när Kapellet därefter tog sig an några avsnitt ur balettsviten Danzas de Estancia. Dirigenten Stefan Karpe uppmanade speciellt de mycket unga att dansa i bänkarna till argentinaren Ginasteras sprittande toner.
Även en del föräldrar kände sig manade att börja röra på sig. Blåsare och slagverk (bom-bom-bom) utmärkte sig särskilt i orkestern och i första delen fick vi fina prov på tonsättarens goda handlag med de polyrytmiska inslagen.
Åter till operan fördes vi via den vackra arian ur Puccinis La Bohème, Man kallar mig Mimi. Anneli gick ner på aulagolvet medan hon sjöng och hade snart samlat en full första bänk med barn som promenerat framåt för att få vara i närheten.

Ur Läderlappen av ­Johann Strauss d y sjöng Gunda-Marie Bruce den maskerade Rosalindas aria och sist på programmet hade man placerat den romantiska Barcarolle ur Hoffmans äventyr av Jacques Offenbach - som duett för konsertens två sopraner. En finess just här var stråkarnas effektfulla böljegång i stilla valstakt!
Det blev ett extranummer efter blomsterhyllningarna, ett minne från turnén till Kina: Good News from Beijing, ett verkligt hurtigt stycke där publiken fick delta med applåder i snabb takt.
Musik
Universitetsaulan
Operapärlor
Kungliga Akademiska kapellet
Gunda-Marie Bruce, sopran, Anneli Lindfors, sopran, Andreas Franzén, ­bas­baryton.