The Refreshments har i många år gjort succé med sin julshow i rock’n’roll-tappning. De har givit ut två storsäljande julskivor och nyligen kom en samling från dessa med fem nyinspelade jullåtar. Det är ingen vågad gissning att även denna skiva kommer finnas i många paket på julafton.
På fredagskvällen kom The Refreshments och deras julshow till Uppsala. Gästartister var Nisse Hellberg och Sven Zetterberg, och liksom tidigare år var det utsålt på Konserthuset.
Scenen i stora salen var dekorerad med en jättelik snögubbe i papper, två röda pappersgranar med silvergirlanger och två TV-skärmar. Samtliga förstärkare var klädda i rött tyg och mot det svarta tyget längst bak bildade små vita lampor en stjärnklar himmel. Här och var hade glitter placerats ut. The Refreshments, som alltid har lagt vikt vid det visuella på sina julshower, hamnade denna gång på fel sida av kitschigt överdåd.
När spelningen inleddes dök en gammaldags röd radio upp på TV-skärmarna. Ett sprakande radiobrus hördes och när den rätta kanalen, Rock’n’Roll X-mas, hittades gjorde The Refreshments entré till stort publikjubel. De fem medlemmarna bar identiska kostymer med röda kavajslag och jultemat förstärktes ytterligare av tomteluvan på frontmannen Joakim Arnells ståbas.
Trots all visuell ansträngning saknades den gnista och det ös som brukar vara The Refreshments signum. Det var gott om bluestolvor, Chuck Berry-riff, klinkande boogie woogie-piano och välkända julsånger, men mitt i allt detta kändes det som om gruppen gick på rutin. Kanske beror det på att de har gjort den här typen av show i många år. När repertoaren i princip bygger på samma två album blir upprepningsfaktorn för hög, och att TV-skärmarna bara utnyttjades till enkla, amatörmässiga animationer på jultomtar, granar, paket och snöfall kändes dessutom fantasilöst.
Gästartisterna lyfte föreställningen, men bara till viss del. Både Sven Zetterberg och Nisse Hellberg är karismatiska scenpersonligheter, men även de tycktes förlita sig mycket på sin rutin.
Några gånger levde dock föreställningen upp. Den nyskrivna låten The Billy goat, om den välkända julbocken i bandets hemstad Gävle, avvek från standardmallen. Med Hellberg på maracas, Zetterberg på munspel och djungelliknande rytm blev den kvällens glansnummer. Även den akustiska tolkningen av The Bands Christmas must be tonight påminde om hur bra The Refreshments kan vara när de är inspirerade.
Kanske var förväntningarna för högt ställda, men detta år kändes The Refreshments julshow mest som knäck när smaken blivit fadd.