Eva Eastwood behärskar dåtidens stilar
Andreas Jakobsson såg Eva Eastwood utklassa de flesta artisterna som var verksamma på 50-talet.
På nya albumet The beat goes on har Eva Eastwood samarbetat med den legendariska producenten Bob Johnston, som tidigare arbetat med artister som Bob Dylan, Johnny Cash och Simon & Garfunkel.
Foto: Hans E Ericson
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Men det finns fördelar med att vara sent ute också. Tekniken har utvecklats och med perspektiv på musiken är det ju bara att välja och vraka bland influenser som står sig än i dag, i stället för att vara blint fångad i genren man spelar i.
Det gör hon friskt. Träskblues i He's gonna be my boy, rockabilly i Rockabilly Willy och 70-talshårdrockig rock i nya singeln The beat goes on. Själv jämför hon det sistnämnda med Joan Jett, vilket inte är helt långt borta. Gemensamt är att alla stilar är gamla och att Eva Eastwood och Confidence band behärskar dem utan och innan.
Trots att det stilmässigt ligger ganska långt ute i periferin på den nuvarande musikkartan så lyckas Eastwood förankra sina kompositioner i ett nu, samtidigt som de lätt kunde förväxlas med klassiker. Zero hero är en svada riktad mot jobbiga killar i hennes sons lågstadieskola. Gothenburg alone handlar om saknaden efter familjen på turnéer, trots att hon är glad.
- Det här är inga dansbandsleenden utan äkta glädje, säger hon.
Bäst respons från publiken får rocklåtarna på svenska i 50-talsstil, som Allting om Kjell i extranumret. Tre personer dansar framme vid scenen. En man ligger på golvet och filmar för att inte missa något.
MUSIK
Eva Eastwood
Katalin, Uppsala, torsdag 9 oktober
Eva Eastwood
Katalin, Uppsala, torsdag 9 oktober