Tango Sentimiento är en stråkkvartett med tango som specialitet - och med extra talanger inbyggda. Primarien Andreas Zetterström var under måndagens konsert förutom arrangör av runt hälften av framförda stycken, också diktrecitatör och barytonsolist. Cellisten Magnus Lanning kunde lättsamt och kåserande varsko om vad som väntade i programmet. Alla fyra stråkmusiker var också teknik- och tolkningsmässigt ytterst drivna.
Den store kompositören/sångaren/filmskådespelaren Carlos Gardel – efter sin död 1935 närmast nationalhelgon både i Argentina och Uruguay - samarbetade ofta med poeten Alfredo Le Pera. Vid fyra tillfällen under konserten reciterade Zetterström först Peras dikt i svensk översättning, varefter han sjöng (och spelade) Gardels tonsättning av just den texten (på originalspråk). Ett sorgset passionerat dikt- och musikspråk, förträffligt tolkat av alla.
Astor Piazzolla med sin ”Tango Nuevo”, ny tango, avsedd att ge musiken ett mer äkta kammarmusikaliskt språk, fick vi också avnjuta. Särskilt minns man Oblivion med sitt extrema melodiska och harmoniska raffinemang. J Gades berömda Tango Jalousie – fransk tango skriven av en dansk! – spelades med passande smörighet i ett roligt arrangemang.
Mer traditionella tangos spelades också, där man i synnerhet noterade konsertens avslutning med ett minst sagt excentriskt - busigt och roligt - framförande av tangon Rawson.
Rytmisk stringens, glädje, patos och humor; allt sammansmältes via överlägset samspel till att ge en så god helhet det är möjligt att förmedla av de många nyanser som till sist bildar helhetsbegreppet tango.