Uppsala har ett rikligt utbud av julkonserter och i tisdags kväll var det dags för Uppsala University Jazz Orchestras bidrag Swinging Christmas. På programmet stod amerikanska swinglåtar med julmotiv och svenska julklassiker i storbandstappning.
Konserten fick en teatralisk inledning. Gästsångerskan Anna-Karin ”Ako” Nytell Oldeberg, utklädd till musikfen Nutella, kom in i kyrkrummet och började gå mellan bänkraderna medan hon svängde sitt trollspö och nynnade på Mössens arbetssång ur Disneys Askungen. Framme vid scenen mötte hon fyra ”tomtegördisar” i form av kvällens körsångerskor och förklarade att hon letade efter orkestern. Med ordlös sång kallade hon på dem och strax kom de springande.
Första numret ut var Santa Claus is coming to town och passande nog kom då även jultomten själv, misstänkt lik orkesterns konstnärlige ledare Ulf Johansson Werre, in på scenen. Efter en duett med musikfen där de redde ut vart renen Rudolf hade tagit vägen försvann han igen, för att ersättas av Johansson Werre själv som enligt egen utsago hade ”varit och köpt tidningen”. Det uppsluppna och humoristiska fick alltså inleda årets Jazz Orchestra-show.
Därefter blev konserten en blandad upplevelse. Uppsala University Jazz Orchestra kan sin sak och särskilt trumpetsektionen förgyllde många låtar med finstämt spel. Sångerskorna Hannah Nilsson, Anna Moberg, Ida Widberg och Hanna Bjarnegård gjorde alla imponerande soloinsatser, och Nytell Oldeberg satte färg och personlighet på de gamla jullåtarna. Johansson Werre har stor fingertoppskänsla både som trombonist och pianist, vilket han särskilt visade i Så mörk är natten och God rest ye merry gentlemen.
Men repertoaren, fjorton av de allra mest sönderspelade julsångerna, kändes inte särskilt inspirerad och det utlovade svänget ersattes vid flera tillfällen av stelt och mekaniskt harvande. Julkonserter handlar visserligen i hög grad om det traditionella, men nästa år får Uppsala University Jazz Orchestra gärna bjuda på fler oväntade julsånger.