En njutning av körsång

De Visa bjöd på en rolig och ständigt överraskande show med välspelade sketcher, tycker Gunnar Tibell.

Show med kören De Visa.

Show med kören De Visa.

Foto: Robert Johansson

Konsert2012-05-26 13:39
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

DE VISA – tar semester; ja, så hade man kallat körens framträdande i fredags kväll på Regina. Men man hann i alla fall låta en fulltalig publik njuta både av körsång och rörelse innan man slutar sin termin på Uppsala Musikskola. Ett 30-tal sångare och musiker, de flesta mycket unga, spelade upp till en show som roade i ett par timmar. I det annonserade musikaliska programmet överraskades man ideligen av välspelade sketcher om ditt och datt. Körens dirigent Helena Parrow ledde oftast från ett ackompanjerande piano tillsammans med Joakim Hedin, slagverk och Bo-Inge Svensson, bas och trumpet.

Ända från början blev allt annorlunda jämfört med en vanlig körkonsert – man startade från liggande och försökte övertyga oss om att allt skulle bli väldigt tråkigt. Ganska snart blev det dock klart att den beskrivningen inte alls stämde med vad man hade att bjuda på. Första numret Ordinary Day och nästa, Hopp som signerats Galenskaparna angav tonen; det både sjöngs och talades mycket underhållande. I ett senare inslag, Dance Anthem of the 80’s demonstrerades en koreografi med enkla men oerhört effektfulla rörelser i ensemblen.

Ett bejublat inslag fick oss att vara med om en flygresa mellan New York och Berlin, med flygvärdinnor från Tråkköping Airlines som inte alls lyckades lugna passagerarna. Trots allt blev landningen lyckad och vi fick därefter höra First we take Manhattan av Leonard Cohen. Sången Carry on av Stephen Stills följdes av en svindlande snabb, 8 minuters tågresa genom Europa, där man inte hann få se så mycket av de eventuella sevärdheter som passerades, typ Eiffeltornet.

Mer än hälften av medlemmarna i De Visa uppträdde som solister i körstyckena, med ett professionellt hanterande av mikrofoner och uppmärksamhet mot ackompanjerande musiker. Sara Hamberg var solist i sitt eget verk, Förstår inte, och i ett annat stycke, Failure, var det två av körens medlemmar som producerat och solosjöng, nämligen Amandorna Adeborn Fortea och Parrow. Temat Failure, Misstag,uppmärksammades också i en sketch som visade hur tokigt det kan bli när fyra mindre språkkunniga killar (spelade av tjejer) kan hamna i problem på en spansk restaurang. I sången With or without you glänste kören i verklig skönsång. Vi får hoppas den förnämliga flickkören De Visa återkommer efter sin semester.

Fakta

DE VISA - tar semester. Körframträdande på Regina-teatern

Dirigent: Helena Parrow

Musiker: Joakim Hedin, slagverk och Bo-Inge Svensson, bas och trumpet