En mästare på nyckelharpa

Ulf Gustavsson hörde nyckelharpspelaren Olov Johansson som visade sin styrka och mångsidighet som solospelare vid en konsert i Uppsala.

Konsert2007-05-09 09:42
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är något visst med spelmansmusik i soloform. Som åhörare har jag erfarit en del magiska ögonblick just vid soloframträdanden, med till exempel dalaspelmän som Pers Hans. En musikant på närmare håll med förmåga att fylla hela den musikaliska kostymen själv är Olov Johansson från Uppsala.
På tisdagskvällen firade han sin nya skiva med en konsert i hemmastaden där han växlade mellan olika nyckelharpor och fiol. Jag slogs av att hans rena, distinkta frasering och flödande melodikänsla tycktes komma fram ännu tydligare i soloform, när man hörde alla tonkonturer och nyanser utan andra instrument inblandade.

Han inledde relativt lågmält, med dovt besvärjande spel i en polska efter C H Erlandsson. Flera av Upplands mer välkända spelmansprofiler var representerade i programmet, jämte en del låtar av Johansson själv. Bland de sistnämnda fastnade jag bl a för Ena foten i Uppland med dess häftiga melodiska krumsprång och kraftfulla rytmiska accenter, liksom det skimrande och närmast konsertanta melodispelet i Harppolska, två fina exempel på Olov Johanssons virtuoseri.
Lika trollbindande var låtarna på den ålderdomliga så kallade kontrabasharpan, vars tunnare och spretigare klang skiljer sig från den vanliga harpan ungefär som cembalon skiljer sig från pianot. Olov Johansson visade att han behärskar kontrabasharpan med ett både sirligt och rytmiskt pådrivande spel med framträdande bordunklang. Detta till exempel i ett rask och krävande polskemelodi efter Per Johan Bodin som tycktes kommentera sig själv i olika svarsfraser.

I flera av låtarna spelade Johansson fiol, en mindre känd sida av honom som är väl värd att uppmärksamma. Både här och som nyckelharpsspelare visade han sin förmåga att frasera och variera med spel på flera strängar samtidigt, en viktig del av hans spänstiga melodihantering. Och alltsammans så otvunget som om det inte innebar minsta ansträngning.
Lika otvungna var Olov Johanssons både informativa och underhållande kommentarer och spelmansanekdoter mellan låtarna, som ett led i levandegörandet av den uppländska traditionen.
Olov Johansson
V-Dala nation, Uppsala
Tisdag 8 maj