Edwalls visor fint tolkade

Trio X och Bengan Jansson bjöd på en oftast lyckad hyllning till Allan Edwalls visskatt när Stefan Warnqvist hörde dem i Konserthuset på torsdagskvällen.

Bengan Jansson hade glimten i ögat när han berättade anekdoter om Allan Edwall och framförde dennes visor tillsammans med Trio X i Uppsala konserthus.

Bengan Jansson hade glimten i ögat när han berättade anekdoter om Allan Edwall och framförde dennes visor tillsammans med Trio X i Uppsala konserthus.

Foto: BJÖRN ULLHAGEN

Konsert2009-02-20 14:06
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I år är det trettio år sedan Allan Edwalls första skiva Grovdoppa gavs ut. Intresset för hans visor har fått ett uppsving på senare tid. Stefan Sundström har ägnat dem ett helt album, och en välgjord cd-box med samtliga Edwalls inspelningar gavs ut häromåret. På torsdagskvällen var det dags för Trio X i samarbete med dragspelaren och sångaren Bengan Jansson att dra sitt strå till stacken.

Den mångsidighet som kännetecknade Edwall avspeglades tydligt också i urvalet av visor. Bitska satiriska texter, humoristiska betraktelser av relationer, finstämda kärlekssånger och hyllningar till den jämtländska naturen fanns med på programmet. I sitt mellansnack drog Jansson anekdoter hämtade ur Edwalls liv, drog en "fräck historia" om hans mor på ålderdomshemmet och pratade om sina egna minnen av deras samarbeten. Han berättade bland annat om trion De Tröstlösa, bestående av Edwall, honom själv och nyblivne Akademiledamoten Kristina Lugn, som "hade varit på Fonus och inhandlat scenkläder" innan de åkte på turné till Lillehammer och Norrtälje.

Glimten i ögat var allestädes närvarande under spelningen och blev som ett återsken av den karisma som Edwall själv utstrålade. Det var lätt att föreställa sig hur en spelning med Edwall tedde sig. Bitvis blev det lite för mycket tjo och tjim och putslustigheter, men ofta blev det rent musikaliska något alldeles extra. Visa, jazz och folkmusik blandades och satte ny kulör på texterna.

Plötsligt en dag, en a cappella-visa i original, blev som en helt ny komposition i denna tappning och gick omärkligt över i den instrumentala Hjortingen, skriven av spelmannen Hjort-Anders Larsson, som enligt utsago ansåg det vara den bästa låt han hört och därför tillägnade den till sig själv.
Som extranummer kom en tolkning av Kärleksvisa, med kontrabas som enda instrument och trestämmig sång utan mikrofoner. Det lite oväntade var ständigt närvarande denna afton, och Trio X och Bengan Jansson får med beröm godkänt för sin insats.
MUSIK
TRIO X & BENGAN JANSSON
Uppsala konserthus, torsdag 19 februari