Digital musikfest i Konserthuset

FREDAG & LÖRDAG. I helgen fylls Konserthuset av UpSwedens festivalsatsning Digital Tone Festival. En av de lokala profiler som dyker upp i huset är hiphopartisten Bobby Sandz.- Det här känns som en milstolpe för mig, säger rapparen.

Foto: Hans E Ericson

Konsert2008-02-25 09:46
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Hiphopprofilen Bobby Sandz från Uppsala ägnade en stor del av 1990-talet åt att sluka amerikansk hiphop. En av de artister som gjorde ett starkt intryck på honom då var Jeru The Damaja. På lördag får Bobby Sandz chansen att uppträda vid samma evenemang som en av sina gamla hjältar.
- Det känns som en milstolpe för mig och det ska bli sjukt kul. Jeru The Damajas låt Ya playing yourself är till exempel en riktig klassiker. Jag lyssnade på den regelbundet i fyra års tid, säger Bobby Sandz.

Artisten från Gottsunda har laddat upp med en hel del nytt material inför Digital Tone Festival. Bland annat kommer publiken att kunna ta del av låtar från hans kommande mixtape Too late to hate?
- På min förra mixtape ville jag framför allt visa vem jag var. Den här gången vill jag visa vem som är bäst, i ett land styrt av jantelagen. Man kan jämföra det med en flerstegsraket som skjuts upp. Ju fler bitar som kopplas bort från raketen, desto snabbare blir den.

Bobby Sandz vill inte dansa efter någon annans pipa. När det gäller hiphopkarriären föredrar han att gå sin egen väg.
- Jag har hittills undvikit vanliga marknadsföringskanaler som till exempel Myspace. Min musik är så pass bra att jag inte behöver vara så ivrig. Min första mixtape såldes i 1 200 exemplar i Uppsala, utan något reklammaskineri. Jag har ett följe som känner till mitt namn. Det är viktigare än utmärkelser eller guldskivor, säger Bobby Sandz.

Bobby Sandz har bland annat blivit känd för sina oväntade uppträdanden och samarbeten. På hans meritlista står bland annat konserter tillsammans med Uppsala Akademiska Kammarkör, uppträdanden på Uppsala Stadsteater och ett samarbete med producenten Soul Supreme, mer känd som Kocky.
I slutet av februari deltar han också som mentor i Gottsundaprojektet Bring down the beat, en hiphopskola för unga med bland annat textförfattande, beatskapande och studioteknik på schemat.
- När jag själv var i tonåren så fanns det antivåldsprojekt och antidrogprojekt. Ungdomarna överöstes av negationer: gör inte det och prova inte det. Då är det bättre att erbjuda positiva alternativ i stället. Bring down the beat är ett bra exempel på det, säger Bobby Sandz.

För egen del är han lite trött på den klichébild av förortshiphoppare som ofta visas upp i musikvideor och tidningar.
- Jag är invandrare uppvuxen i Gottsunda. Det betyder inte att jag behöver uppfylla någon sorts stereotyp och framhäva knivslagsmål eller pitbullfighter. Jag pratar inte blattesvenska med journalister för att låta cool eller för att dra på mig en kostym som folk känner igen. Andra får gärna göra det. Jag gratulerar dem och unnar dem pengarna de tjänar till 100 procent. Men det är inte min grej, säger han.
Vid sidan av hiphopkarriären har Bobby Sandz också inlett andra konstnärliga projekt.
- Jag har bland annat börjat läsa tv-seriemanus. Framöver kanske jag satsar på teater. Jag älskar konst. Det är konsten som gör oss mänskliga. Utan konst vore vi bara utomjordingar eller robotar.
Övriga artister på Digital Tone Festival

FREDAG

S.U.M.O
Houseduon Sumo, som består av Uppsalabördiga Magnus Rydén och Alf Tumble, räknas vid det här laget som veteraner på den svenska elektroniska scenen. I sin egensinniga musik korsar de ofta house med genrer som jazz, latin och disko. Med sig i Uppsala har de rapparen Ayesha.

På fredagen, som går i den elektroniska musikens tecken, kommer förutom Sumo även band som elktropoparna Small Feral Token från Stockholm, de punkiga bitpoparna Vargpakten från Västerås och kollektivet Skomm från Uppsala. Och soloartister som Dirtyworx och Ninja Massacre konkurrerar med dj:s som Matts Katt och Addeboy vs. Cliff, som bland annat gjort beatsen till Adam Tenstas hit My Cool.

LÖRDAG
Jeru the Damaja
Under det tidiga 90-talet var Jeru the Damaja en av de mest lovande rapparna på New York-scenen. Debutalbumet The Sun Rises in the East, producerat av Dj Premiere från Gangstarr räknas som en av hiphopens stora klassiker. Albumet Wrath of the Math (1996) följde. Efter det bröt rapparen och DJ Premiere sitt samarbete efter meningsskiljaktigheter.
I frånvaro av den hyllade producenten har Jeru the Damaja släppt tre album, men aldrig riktigt fått till beatsen. Den mästerligt ordvrängande rappen är dock intakt och senaste albumet Still Rising är det närmaste han kommit en storstilad comeback de senaste tio åren.

Iration Steppas
Iration Steppas, som senast spelade i Uppsala på sommarens reggaefestival räknas av många som ett av världens främsta soundsystems. Startade i Leeds i England 1990 och har sedan dess besökt en stor del av världens hörn. Liksom i somras får de på Digital Tone Festival konkurrens av Uppsalas eget soundsystem Meditative Sounds.

Inriktningen på lördagen är hiphop, reggae och soul. Förutom redan nämnda artister innehåller programmet också soulsångaren Rigael Damar, Gävlerapparen Kay-Ow, hiphopgruppen Kanibal och ordvrängaren Frispråkarn. ´

Andreas Jakobsson