För sjätte och sista gången under säsongen drog Trio X i gång sitt koncept Carte Blanche på Konserthuset i går, lördag. Idén med hemliga gäster som i sin tur tar med sig ytterligare hemliga gäster är vinnande. Särskilt om de hemliga heter Cecilia Frode, Louise Hoffsten & Mikael Rickfors.
Carte Blanche har lite i det tysta blivit en publiksuccé under året. Det var fullsatt i Konserthusets kafé och restaurang och det har det varit de flesta gånger programmet körts. Lite kan det bero på att det faktiskt är gratis inträde då evenemanget arrangeras av Uppsala Kongress i samarbete med Musik i Uppland och med stöd av Musikens hus vänner.
Fast mer troligt har säkert själva programidén och särskilt eminenta Trio X stor del i framgången. Det är en förmån för Uppsalas innevånare att ha Lennart Simonsson, piano, Per V Johansson, bas, och Joakim Ekberg, trummor, som eget ”husband”. Ena veckan spelar de avancerad nyskriven musik i samspel med Kammarorkestern, andra veckan är de gemytliga, men vasst spelande, i denna trivsamma form. De har också ett ess i form av Simonsson som är en mycket bra konferencier.
Trion fick också tillfälle att visa upp sin bredd i detta program. Minnesvärt var ett spännande arrangemang på Stevie Wonders svårspelade Sir Duke, hyllningslåten till Duke Ellington. Trion bakade med glimten i ögat in tre Ellingtonlåtar i arrangemanget.
Blandningen av gäster denna gång var liksom tidigare också bra. Tonvikten låg på Östergötland då både Cecilia Frode och Louise Hoffsten kommer därifrån. Mikael Rickfors lär ha ett sommarhus i landskapet. I sitt mellansnack berättade Frode och Hoffsten att de lika gärna hade bytt yrkesval med varandra.
Nu ska vi nog vara glada att det inte blev så, de båda hamnade nog i det de gör bäst. Louise Hoffsten visade detta i flera berörande bluestolkningar medan Cecilia Frode gjorde ett roligt utdrag ur sin föreställning En stjärt på himlen, iförd en illröd fjäderkollektion som förde tankarna direkt till påsk. Hon sjöng inte illa men kändes mer som en skådespelare som spelar jazzsångerska. Som gestaltare på scen är hon dock fenomenal. Mikael Rickfors spelade med små åthävor flera låtar på sin nya dobro, den mannen kan verkligen sjunga fortfarande.
Fast den som stal föreställningen allra mest för dem som kunde se var Cecilia Frodes treåriga dotter som dansade vilt framför scenen medan hon härmade mamma. Ett framtida scenämne!
Efter en föreställning som försvann alltför snabbt kändes det skönt att bandet lovade att komma tillbaka i höst.