Hon kommer in i mörker och står som en svart silhuett framför en stor videoskärm. På den visas bilder av människor som går längs en nedgången och sönderklottrad mur. Helt ensam på scen inleder Eva Dahlgren kvällen med Jag är gud som med sin smygande intensitet blir en passande inledning. Under låtens gång ansluter sig hennes medmusiker en i taget, ger låten en allt starkare nerv genom sitt lyhörda spel.
Eva Dahlgren har varit en av landets mest omtyckta artister i många år nu. Inte minst hennes välformulerade texter med dess tidlösa reflektioner kring stora existensiella frågor har berört många. Att hon är en ordkonstnär och sångerska av rang är odiskutabelt, och hon har en förmåga att skriva låtar som är både mångbottnade och omedelbart tilltalande på en gång. Det sköra och det starka förenas i såväl ord som musik och särskilt de lugnare låtarna lyfter fram hennes största styrkor.
Den pågående turnén har namnet 23 sånger. Hon hade kunnat göra det enkelt för sig och bjuda på en ren hitkavalkad, men väljer att istället botanisera i låtskatten och också plocka fram albumspår som inte fått samma uppmärksamhet i radio. Låtordningen är väl genomtänkt och blir som en sammanhängade historia som växer fram.
Ljusspelet och minifilmerna som spelas upp på skärmen bakom henne och musikerna varieras låt för låt. Med smakfull diskretion korresponderar de tematiskt och symboliskt med texternas innehåll, skiftar från yviga snöfall och mörka rum till värme och sommarljus, hela tiden med den nedklottrade muren i förgrunden.
Mellan låtarna berättar Dahlgren anekdoter från sin långa karriär med humor och självdistans, som hur det gick till när hon började spela fiol som barn (”jag spelade i åtta år och njöt inte en enda gång”) och att hon till albumdebuten hade skrivit 133 låtar som hon lärt sig utantill för att det inte fanns bandspelare på den tiden. Efter många års funderande på vad hon ska kalla sin sysselsättning för har hon kommit fram till att hon är ”en glädjeflicka med kärleken som arbetsplats”. Humorn balanseras upp av reflektioner kring hur homosexuella personers situation har förbättrats sedan hon växte upp – men att man genom att höra hur det är ”österut och i Uganda” påminns om att den förbättrade situationen här inte är något att bara ta för givet.
Mot slutet av kvällen kom så de största hitlåtarna slag i slag, men även om de har förtjänat sina framgångar fick de denna kväll stå i skuggan av de låtar som föregått dem under spelningen.