Atmosfäriskt med Taken By Trees
Taken By Trees kom med rökelse, naturbilder och atmosfärisk musik till Konserthuset på torsdagskvällen. Det blev en organisk helhet, skriver Stefan Warnqvist.
Taken by Trees spelade i Konserthuset på torsdagkvällen.
Foto: Nina Leijonhufvud
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Aktuella skivan East of Eden spelades in i Pakistan med delvis pakistanska musiker och instrument. Influenserna från landets folkmusik är tydliga och sätter också färg på spelningen i Konserthuset. Trots att de exotiska instrumenten inte fått följa med till Uppsala gjorde Bergsman och de fyra musikerna de komplexa kompositionerna rättvisa.
Intensiva slagverksrytmer, xylofon, sköra akustiska gitarrer och atmosfäriska klaviaturljud lyckades återskapa och förstärka de stämningar som utgör albumets stomme. Musiken fick en rytmisk klangrikhet som gjorde varje låt livligare och mer lekfull än på skiva. Bergsman själv höll låg profil, stod nästan helt still spelningen igenom, men hennes intensiva karisma har en förmåga att ändå nå ut.
Låtlistan dominerades av det nya materialet och det var också de låtarna som gav det mest övertygande intrycket. Mot slutet av spelningen kom Lost and found från debutalbumet, en briljant låt i sitt eget sammanhang, men denna kväll föll den utanför ramen och blev något av katten bland hermelinerna. Detsamma kan sägas om extranumret, hennes akustiska tolkning av Guns 'n' Roses Sweet child o'mine.
Desto mer övertygande var Watch the waves som fick avsluta ordinarie set, där Bergsmans spröda sång och det romantiska i musiken bildade en helhet ihop med den dröjande doften av rökelse och filmskärmens bilder av en röd panda på vandring i en soldränkt skog. Den kan tjäna som exempel på hur text, röst, instrument, ljus, doft och naturbilder samverkade och gjorde Taken By Trees spelning till en organisk enhet.
TAKEN BY TREES
Konserthuset, torsdag 17 december
Konserthuset, torsdag 17 december