Med sitt förra album ”Israel Nash’s Rain plan” gick han från en av USA:s mest lovande singer /songwriters till ett uttryck som låter som en helt egen genre. En mix av americana, soul och olika retroinfluenser med ett atmosfäriskt och luftigt sound som inte kan vara lätt att få till på skiva och som borde vara helt omöjligt att återskapa live. Men några svårigheter märks inte av. Efter en fin men rätt konventionell uppvärmning av norska förartisten Monica Heldal tar Nash och bandet hela Katalins konsertavdelning som gisslan. De behöver knappt börja spela innan det lägger sig en tung ljuddimma över lokalen. Det låter som daggen i gräset på fälten under morgontimmarna runt Israel Nash farm i Dripping Springs, Texas och få i publiken släpper scenen med blicken annat än för att blinka.
Israel Nash (tidigare även med namnet Gripka) har turnerat flitigt i Norden under flera års tid och skaffat sig en trogen publik. I Uppsala har han enligt egen utsago spelat 6-7 gånger och Katalin är välfyllt, vilket är logiskt. Många duktiga liveartister turnerar runt i världen, men få av dem har ett uttryck som är så distinkt att man kan höra vilken artist det är från första tonen. Det är också få med ett sound som sätter sig direkt och hänger kvar inombords långt efter att konserten är slut.
Men det har Israel Nash och han gör det genom att använda sig av gamla slitna beståndsdelar hämtade från traditionell gospel och soul, 60-tals psykadelika och modern rockmusik som sätts ihop till en ny form.
Det var när Israel Nash flyttade från New York till landsbygden utanför Austin, som allt verkar ha fallit på plats. Åtminstone var det då han skapade det helgjutna soundet på ”Israel Nash’s Rain plans” som lever kvar på senaste ”Israel Nash’s Silver season”. Vissa artister är mest kreativa med kaos omkring sig, andra behöver lugnet. Vilken kategori Nash tillhör är rätt givet.
I hans musik får lugnet och vidderna rum utan att det blir tråkigt. Istället låter sångerna som klassiker som alltid funnits och alltid spelats. ”Det här är vintermusik” säger han i ett mellansnack som handlar om att han aldrig varit här i januari tidigare. Och visst är det vintermusik, men samtidigt musik som passar i vilken årstid och vilket land som helst.