"Moments that rocked" kommer nära – men är bäst på håll

Uppsalabon Peter Thermaenius ställer ut rockfoton i det nyöppnade galleriet Brygghuset i Öregrund. Filippa Kindblom uppskattar särskilt att fotona är så livfulla.

På bilderna syns bland annat Johnossi och Håkan Hellström.

På bilderna syns bland annat Johnossi och Håkan Hellström.

Foto: Filippa Kindblom

Fotokonst2023-07-22 16:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Peter Thermaenius
"Moments that rocked..."
Galleri Brygghuset Öregrund
Fredag 21 juli 

Det nyöppnade galleriet Brygghuset i Öregrund är litet. Om man ska ställa ut stora fotografier, som Peter Thermaenius har valt att göra, får man inte plats med så många – knappt tjugo. Det låga antalet och den lilla ytan gör dock att allt fokus hamnar på de stora svartvita fotografierna.

undefined
Peter Thermaenius är jurist, men lyckas ändå hitta tid för sitt konstnärskap. Han fotar bara svartvitt.

Thermaenius är jurist till vardags, vilket är svårt att ana när man studerar hans rockfoton på världskända artister. I utställningen "Moments that rocked..." samsas internationella ikoner som Patti Smith och Lenny Kravitz med svenska som Håkan Hellström och Ulf Lundell. Alla bilder är tagna mellan 2019 och i år, och ett par av dem är från Parksnäckan eller Botaniska trädgården – Thermaenius är ju trots allt Uppsalabo. 

Det som utmärker alla fotografier är rörelsen, det livfulla. Artisterna sjunger en hög ton, som Lundell, eller spelar ett viktigt riff, som ZZ Top. Det känns som att personen på fotot när som helst kan kliva ur det och fortsätta konserten, mitt framför ögonen på en. Självklart bidrar det att det är världskändisar på bilderna – bara en sådan sak kan ju locka även den mindre konstintresserade till en utställning – men motivet gör inte fotot. Även en bild på Patti Smith kan bli dålig, tro det eller ej. 

undefined
Till vänster i bild är fotografiet från Metallica-konserten i Göteborg, som Filippa Kindblom tycker utmärker sig.

Det verkar som att Peters spetskompetens ligger i att fota artister på nära håll; hur deras ansikte förvrids i ett skrik eller hur deras silhuett ser ut nerifrån första raden i publikhavet. Jag vill dock slå ett slag för det enda fotografiet som är taget på längre avstånd: det från Metallica-konserten i Göteborg tidigare i somras. Det är något särskilt med ett stort publikhav där alla lyfter en arm mot scenen där sångaren står och ser lika liten ut som en docka. Den enorma rymden i arenor som Ullevi märks inte av i en närbild.

Galleristerna Charlotte och Niclas Bergström har valt att öppna Brygghuset för att göra Öregrund till något mer än fiskrestauranger och båtar. Så småningom hoppas de att galleriet i sig kan locka långaväga besökare, som sedan får Öregrund på köpet – inte tvärtom. Vägen till Öregrund är för de flesta lång och galleriet är litet, vilket ställer höga krav på utställningen. Thermaenius foton är bra, men man hade behövt få se fler för att riktigt känna att det var värt resvägen.

Peter Thermaenius är medarbetare på UNT.