Skitiga toaletter blir till guld

Wallraffande reporters äventyr i städbranschen lämnar en bitter eftersmak i "Mellan två världar".

Reportern Marianne Winckler (Juliette Binoche) går undercover som städare för att ta pulsen på den franska underklassens utanförskap.

Reportern Marianne Winckler (Juliette Binoche) går undercover som städare för att ta pulsen på den franska underklassens utanförskap.

Foto: Christine Tamalet/Edge Entertainment

Film2022-06-03 06:50
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: Mellan två världar

Visas på: Bio

I rollerna: Juliette Binoche, Hélène Lambert, Louise Pociecka

Regi: Emmanuel Carrére

Speltid: 107 min

Betyg: 3

Det är inte varje dag man ser Juliette Binoche skrubba toaletter. Allt som den franska skådespelarikonen rör vid blir till guld – så även det brunaktiga sanitetsporslinet. Binoches rollfigur Marianne Winckler är en empatisk, varm och mycket dedikerad skribent. Hon flyttar till Caen i Normandie och går undercover för att – i sex månader – jobba som städare och ta pulsen på underklassens utanförskap. Det hela skildras med stor konstfärdighet – men den verklighet som filmen påstår sig dissekera hamnar i skymundan.

Manuset bygger på den franska journalisten Florence Aubenas självupplevda historia som resulterade i den bästsäljande boken "Kajen i Ouistreham" (2011) – en berättelse om hur det är för en författare att gästa en värld där folk måste pendla flera mil till ett lågavlönat och osäkert städjobb, utstå förödmjukelser och lida av kroppsont från helvetet. För Marianne är wallraffandet en riktig ögonöppnare, mycket givande och utvecklande. För tittaren är det lite synd att regissören Emmanuel Carrére försöker kompensera sin brist på verklig erfarenhet med att onyanserat framställa varenda anställd i städbranschen som fullkomligt fläckfri.

Men vad gör det? Invändningarna är som lättstädade dammkorn. Marianne får skriva stor litteratur och tjäna grova pengar på sin bok – pengar som de som har exploaterats aldrig kommer i närheten av.