Mycket kĂ€nner man till om Astrid Lindgren, att hon vĂ€xte upp pĂ„ en bondgĂ„rd utanför Vimmerby, att hon blev ofattbart populĂ€r och hyllad. Att hon tvingades lĂ€mna bort sin son de första Ă„ren. Den tragiska historien har vi inte minst sett i filmen âUnga Astridâ. Den Ă€r jag för övrigt en smula misstĂ€nksam mot, inte tusan tror jag att slagkraftiga Astrid var sĂ„ dĂ€r tyst och inbunden ens som trulig tonĂ„ring.
Men den hÀr boken bjuder pÄ en helt annan historia. Den belyser hennes 24 Är som chef för Rabén & Sjögrens barnboksavdelning. Javisst, fantomen klÀdde sig i drÀkt, gick till jobbet varje dag, fikade med de andra, skötte sina sysslor, precis som en vanlig mÀnniska! Hon jobbade halvtid, pÄ förmiddagarna skrev hon hemma, klockan 13.00 började hon pÄ förlaget. Och dÀr hÀnde det grejer under hennes tid!
Om detta berÀttar Kjell Bohlund, tidigare förlagschef och ordförande i FörlÀggareföreningen, i en synnerligen intressant, efterlÀngtad och vÀlskriven bok.
Astrid Lindgren var ett unikum bĂ„de som författare och mĂ€nniska. Och hon Ă€r briljant Ă€ven som förlĂ€ggare. Utan Ă„thĂ€vor. Utan vĂ€rdegrundsmöten och samverkansgrupper. Hon Ă€r âen pragmatisk förlĂ€ggare med aversion mot publicistiska ideologierâ, skriver Bohlund. Hon vill ha bra böcker och vĂ„gar satsa pĂ„ udda, konstnĂ€rliga kort, men hĂ„ll i er nu, det Ă€r ocksĂ„ hon som ser till att ge ut Enid Blytons Fem-böcker i Sverige.
Det unga förlaget Àr pÄ fallrepet nÀr Astrid kommer dit och rÀddas av hennes egna succéer, men ocksÄ av andra storsÀljare, som den (sÀrskilt dÄ) bespottade Blyton. Massproducerade Àventyr, ja, men de Àr spÀnnande och fÄngar sina unga lÀsare, pÄpekar Astrid som fÄr utstÄ kritik för detta. Inte minst frÄn en av sina egna mest uppburna författare, Lennart Hellsing.
De bĂ„de umgĂ„s och skriver lĂ„nga brev, som Ă€r översvallande vĂ€nliga och tydligt ilskna. Astrid skriver: â'LĂ€ttbegriplig' och 'lĂ€ttsĂ„ld' anvĂ€nder du i nedvĂ€rderande betydelse â det mĂ„ste vĂ€l betyda att det Ă€r bĂ€ttre och finare om en bok Ă€r lite mer 'svĂ„rbegriplig' och 'svĂ„rsĂ„ld'. SĂ„ enkelt kan man nog inte skilja fĂ„ren frĂ„n getterna. En bok som Ă€r lĂ€ttbegriplig och lĂ€ttsĂ„ld kan vara utomordentligt dĂ„lig, men den kan ocksĂ„ vara gjord av Elsa Beskow och stĂ„ sig i ett halvt Ă„rhundrade och vara lĂ€ttbegriplig och lĂ€ttsĂ„ld frĂ„n första dagen den kom ut och allt framgent.â
Astrid Lindgren reser runt i landet och presenterar sÀsongens böcker pÄ bokhandelstrÀffar, skriver tusen och ett varsamt refuseringsbrev, hittar nya författare och Àr med och grundar den svenska barnboksboomen. Och hon styr hela förlaget tillsammans med chefen Hans Rabén i ett unikt samarbete. Varje morgon rings de vid och avhandlar allt viktigt. Som en informell men sjÀlvklar ledningsgrupp.
Hon Ă€r skicklig, klok (förstĂ„s!) och snabb att fatta beslut. Personalen Ă€lskar henne. De flesta författarna ocksĂ„, inte minst Barbro Lindgren, men med Edith Unnerstad (âKastrullresanâ) blir hon ovĂ€n, hon vet inte sjĂ€lv varför och Ă€r vĂ€ldigt störd av det.
Astrid Àr en smula konfliktrÀdd, det Àr Hans Rabén som tar alla jobbiga samtal om ekonomiska ersÀttningar. Hon sitter pÄ dubbla stolar, som förlÀggare och författare, men ser till att alltid ha samma royalty som alla andra. Och nÀr hon gÄr i pension 1970 Àr hela barnboksmarknaden förÀndrad av Teskedsgumman, Lennart Hellsing, Barbro Lindgren, Babar, Nicke Nyfiken, Pricken, Lille Prinsen, Inger och Lasse Sandberg...