Den elfte november, klockan elva pÄ förmiddagen, var det exakt 100 Är sedan första vÀrldskriget avslutades. NÀstan fem Är av bittra strider i de mardrömslika skyttegravarna hade krÀvt miljontals döda. Tyskland hade förlorat och förnedrades senare i fredsvillkoren; ett faktum som mÄnga sentida historiker menat redan dÀr och dÄ sÄdde det första fröet till nÀsta stora krig.
En av dem som aldrig kunde glömma förödmjukelsen var Adolf Hitler. I slutet av sin bok citerar Peter Englund ur Hitlers âMin kampâ (1925): "Jag visste att allt var förlorat. Under dessa nĂ€tter vĂ€xte inom mig hatet, hatet mot upphovsmĂ€nnen till detta illdĂ„d. Under de nĂ€rmaste dagarna kom jag underfund om min bestĂ€mmelse. Jag skulle bli politiker.â
âHistoria pĂ„ marknivĂ„â benĂ€mner Englund sjĂ€lv sin mĂ„ngfacetterade skildring. Liksom tidigare delar i "Stridens skönhet och sorg" bygger femte delen pĂ„ en mĂ€ngd olika berĂ€ttelser, verkliga dokument i form av bevarade brev och dagboksanteckningar skrivna av mĂ€nniskor som alla berördes av kriget. MĂ„nga kĂ€nner vi igen. SĂ„ Ă„terser vi till exempel PĂĄl Kelemen, ungersk kavallerist i dubbelmonarkin Ăsterrike-Ungerns armĂ©, och Alan Nichols, amerikansk pilot i fransk tjĂ€nst som den 16 maj skjuter ner sitt första tyska plan och dĂ€rpĂ„, euforisk, skriver hem till sin mor: âDetta Ă€r det mĂ€nskliga livets höjdpunkt.â
Den tyske artilleristen Fritz Nagel Äterser vi i januari i ett skyddsrum i en skyttegrav pÄ vÀstfronten; mörkt, kallt, fyllt av lukten av skrÀck och svett och otvÀttade kroppar. Den 23 mars kÀmpar den brittiska sjuksköterskan Vera Brittain mot en panikattack nÀr hon lÀmnas ensam med ett 40-tal svÄrt skadade mÀn i en barack i franska Etables.
Alla dessa ögonblicksbilder, alla dessa djupt personliga berÀttelser, infogas i sin historiska kontext och ordnas i en tidsskala, frÄn början av januari till den 13 november. Striderna Àr deras gemensamma nÀmnare. Men ocksÄ frÄgorna. Varför detta krig? Vad slÄss de politiska ledarna egentligen om? Varför och till vad nytta alla dessa döda?
Boken visar krigets mĂ„nga ansikten. Kanske kan man ocksĂ„ sĂ€ga dess vardag â för en vardag skapar sig alltid mĂ€nniskan, ocksĂ„ under de mest förfĂ€rliga förhĂ„llanden. HĂ€r finns det till synes triviala jĂ€msides med död och djupaste fasa. Oftast ligger fokus naturligt nog pĂ„ soldaterna. Men vi fĂ„r ocksĂ„ vara med nĂ€r Kunigunde von Richthofen, mor till flygarĂ€sset Manfred, kĂ€nd som âden röde baronenâ, mottar budet om sonens död. I ett annat kapitel arbetar den 16-Ă„riga Elfriede Kuhr pĂ„ ett sjukhem för barn och försöker hĂ„lla liv i undernĂ€rda patienter med det lilla som stĂ„r till buds.
Det Ă€r vĂ€lskrivet, det Ă€r vackert, och det Ă€r oĂ€ndligt sorgligt. Englund Ă€r inte bara en kunnig historiker; han Ă€r ocksĂ„ en ytterst kapabel berĂ€ttare som skapar stĂ€mning med nĂ„gra fĂ„ ord. Alla lukter och ljud stiger upp frĂ„n boksidorna. Bombplanen. De âfrĂ€sande, gungande lysraketernaâ. Kulsprutornas âondsinta skĂ€llandeâ. SjĂ€lva stridens öronbedövande larm i vilket soldater och befĂ€l mĂ„ste kommunicera med tecken och signaler. HĂ€r finns ocksĂ„ mĂ„nga fotografier. Soldater som marscherar, soldater som rycker fram, döda soldater, soldater som vĂ€ntar. Till slut: fred. I sin dagbok den elfte november skriver amerikanen Will Judy: âVi kan komma upp ur vĂ„ra gropar och andas som fria mĂ€n. LĂ„t dem avtala vilka fredsvillkor de vill; vi vill Ă„ter bli naturliga mĂ€nniskor som Ă€lskar livet.â