Tidlösa myter om hur mÀnniskan i missriktad vÀlvilja försöker pÄverka allt till det bÀttre, men i stÀllet slÀpper helvetet löst, ligger som en klangbotten bakom romanens handling.
I den antika grekiska Oidipusmyten dödar Oidipus sin far och lÀgrar sin mor trots alla anstrÀngningar som görs att avvÀrja hans öde. I Luiza Saumas roman orsakar en far incest mellan sin son André och sin dotter Luana, genom att förtiga att de Àr syskon.
I tron att han gör gott lĂ„ter denne pappa familjens hembitrĂ€de uppfostra den dotter han avlat med henne under sitt tak. DĂ€r blir hans son förĂ€lskad i flickan. NĂ€r halvsyskonen blir ett kĂ€rlekspar ekar orden âDet var ute med ossâ genom sidorna.
Tragedin har ocksÄ en annan sida. Pappan betalar en tid Luanas skolgÄng tills den dag hon abrupt tvingas avbryta studierna och bli familjens tjÀnstehjon tillsammans med mamman. DÀrmed stÀcks hennes drömmar att bli lÀkare och avundsjukan mot André och hans kamraters sjÀlvklara rÀtt att studera Àter henne.
âKött och ben och vattenâ Ă€r alltsĂ„ mer Ă€n en modern variant av urgamla myter och en kĂ€rleksroman. Den Ă€r ocksĂ„ berĂ€ttelsen om det klassamhĂ€lle Brasilien var under militĂ€rdiktaturen, dĂ„ man refererade till demokrati som ett skĂ€mt. Sauma mĂ„lar upp bilden av en bortskĂ€md, festade rikemansklass, befriad frĂ„n vardagen av fattiga, svarta kvinnor, som tar sig an deras barn, lagar deras mat och sköter deras hem.
Romanen utspelas i Rio de Janeiro, i trakter nÀra Amazonfloden och i London. Författaren ger röst Ät den hysteriska lÀngtan till Europa som fanns hos Brasiliens vÀlbÀrgade ungdomar pÄ 1980-talet. SjÀlv Àr hon, liksom sin romanfigur André, brasilianare som lÀmnat hemlandet och rotat sig i London.
Bokens huvudperson André Àr sjutton och hans lillebror sju nÀr deras mamma dör i en trafikolycka. Allteftersom handlingen framskrider börjar man misstÀnka att hon kanske körde ihjÀl sig med flit. Och först sent anar man varför. HÀndelsen blir en vattendelare i familjens och inte minst i Andrés liv. GÄng pÄ gÄng tar han hennes död som ursÀkt för sina val.
Andrés far Àr plastikkirurg och utför kvÀllstid olagliga aborter ocksÄ pÄ kvinnor ur Rios högsta kretsar. Sedan hustrun dött lÄter han, ocksÄ det helt olagligt, André assistera, dock inte vid aborterna. NÀr sonen en dag ber honom hjÀlpa den gravida Luana, inser fadern ögonblickligen att pojken Àr pappa till barnet och han berÀttar att ungdomarna Àr syskon.
DÀrmed har man nÄtt romanens vÀndpunkt, den sÄ kallade peripetin, ett av stildragen i den grekiska antikens drama. Avsnittet Àr ett av bokens hetaste.
André flyr till Europa och utbildar sig till lÀkare i London, dÀr han gifter sig, fÄr tvÄ döttrar och blir kvar. Ungdomstiden i Brasilien förvandlas allt mer till minne. Tills brev frÄn Luana anlÀnder, flÀker upp Andrés trauma och kullkastar hans liv.
âKött och ben och vattenâ Ă€r förvĂ„nansvĂ€rt sammansatt för att vara en debutroman. Men den innehĂ„ller ocksĂ„ flacka passager. Dit hör berĂ€ttelser om tonĂ„ringar som dricker och dansar och testar sex och dit hör det tama slutet. Att innegĂ€ngen under vibrerande hetta och grönska hĂ„ller till pĂ„ Ipanemas vĂ€rldsbekanta strĂ€nder ökar knappast berĂ€ttelsens temperatur.
Bland bokens vÀlbÀrgade ungdomar vÀcker det ingen uppmÀrksamhet om nÄgon fÄr en plastikoperation av nÀsa eller bröst i 18-Ärspresent. Att fÄ en kula i skallen vid ett rÄn Àr ocksÄ vardagsmat. Författarens sociala fingertoppskÀnsla visar sig nÀr hon skissar förövarna, undernÀrda smÄpojkar som dödar för ett par skor.
En ledtrĂ„d kastas dĂ„ och dĂ„ ut och man börjar ana vad som kokar under ytan i Saumas till synes enkla berĂ€ttelse. En piga, som barnet i en familj Ă€lskat förbehĂ„llslöst, fĂ„r plötsligt en kyla över sig. Som nĂ€r AndrĂ© en sĂ€llsynt gĂ„ng vill hjĂ€lpa Luanas mamma duka av, och denna frĂ€ser: âDu gör inte mitt jobb.â
"Kött och ben och vattenâ har fĂ„tt ögonen pĂ„ sig pĂ„ flera hĂ„ll i vĂ€rlden, bland annat för att den lyfter fram hur klass, ras och kön under militĂ€rdiktaturen i Brasilien bildade ogenomtrĂ€ngliga barriĂ€rer mellan mĂ€nniskor. Inte ens kĂ€rleken rĂ„r pĂ„ sĂ„dana invanda mönster, det Ă€r författarens tes. Ett av hennes exempel Ă€r hur AndrĂ© i London gĂ„r bet pĂ„ att bli den make hans engelska hustru vill ha, en som fixar med barnen och lagar mat, sysslor fullkomligt otĂ€nkbara för en man frĂ„n den klass, det land och den tid han kommer ifrĂ„n.