Genialisk uppföljare till hyllade "All inclusive"

Hans Gunnarssons nya roman "Nattsida" får frågorna att virvla i läsarens huvud, skriver Inger Dahlman.

Hans Gunnarssons elfte roman "Nattsida" är ett slags uppföljare till romanen "All inclusive" från 2015.

Hans Gunnarssons elfte roman "Nattsida" är ett slags uppföljare till romanen "All inclusive" från 2015.

Foto: Sara Mac Kay

Bokrecension2019-03-09 07:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Boken har direkt anknytning till Gunnarssons "All inclusive" från 2015 men är ännu mer krypande otäck, ännu mer absurd. Inte i någon av hans tidigare böcker framgår hans släktskap med både Samuel Beckett och Franz Kafka så tydligt, två författare som han för övrigt refererar till i "Nattsida". En sak skiljer honom dock från dem, en svart, bitsk, allestädes närvarande humor.

"Nattsida" inleds med att huvudpersonen Per vaknar omtöcknad och med nackont i en solstol på en semesterort. Snart ska han gå sin "meningslöst punktliga promenad längs stranden". Mot bokens slut upprepas passusen ordagrant. Då har Per genomlevt helvetet efter att ha tvingats ta sig an sin halvbrors kvarlåtenskap. Eller är hans skräckupplevelser bara hemsökelser under medvetslöshet?

Ja, frågorna virvlar i huvudet på en, sedan man läst "Nattsida". Och medan man läser den har man fullt sjå att hänga med. Vilken magiker han är, Gunnarsson, när han låter personerna sprattla, och överleva eller dö i osannolika scenarier så kusligt lika vardagens. Allusioner avlöser varandra och kvävning med kudde är ett stort nummer medan ett är säkert: Man sugs in i bokens trollcirkel!

Handlingen är egentligen enkel. 61-årige Per ordnar men deltar inte i begravningen av sin fem år yngre halvbror Ronny, som dött i Stockholm. Själv bor Per i Norrland. Båda är journalister och författare. Ronny dessutom porrfilmsaktör. Per åker till Stockholm för att sälja Ronnys lägenhet som han ärvt. Det visar sig lättare sagt än gjort. Den finns i ett stort hus som blir allt kusligare. Medan månaderna går börjar Per misstänka att han är husets enda invånare. Liksom Kafkas huvudperson i "Processen" irrar Per runt i en tätnande obegriplighet medan han grubblar på vad som hänt med den GAN-målning som tidigare hängt i hallen.

Via Ronnys dator och en roman denne skrivit kommer Per brodern på spåren. "Brorsan!" Brorsan som han aldrig riktigt känt. Och farsan som ingen av dem heller riktigt känt. Det är en sorg och en ödslighet. Per drar till med att han håller på med research för en roman för att kunna mjölka upplysningar ur poliser och andra. Snart är han så snärjd av den påhittade romanen att han inser att han kanske måste skriva den. Till slut hamnar man på franskkaribiska Guadeloupe, där Gunnarssons förra roman "All inclusive" utspelades och i vilken Ronny var en av huvudfigurerna.

Hela tiden består dunklet i "Nattsida". Men dess författares genialitet lyser.

Litteratur

Hans Gunnarsson

Nattsida

Albert Bonniers Förlag