Familjedrama som ångar av närvaro

Inte en dag för tidigt att Tessa Hadleys författarskap presenteras på svenska, anser Inger Dahlman.

Tessa Hadley (född 1956) är förutom författare också professor i kreativt skrivande samt litteraturkritiker i tidningen The Guardian.

Tessa Hadley (född 1956) är förutom författare också professor i kreativt skrivande samt litteraturkritiker i tidningen The Guardian.

Foto: Mark Vessey

Bokrecension2018-08-12 08:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det ångar av närvaro i engelska författaren Tessa Hadleys roman ”Syskonen”. Med den introduceras ett nytt och jordnära författarskap för svenska läsare. Mer blodfullt levande litterära gestalter än de barn, tonåringar och vuxna som Hadley sätter i spel får man leta efter.

Författaren är professor vid universitetet i Bath. Där undervisar hon i kreativt skrivande. Själv har hon hittills skrivit sex romaner och tre novellsamlingar som fått kritiker och läsare på tårna. Det är på tiden att hon också når oss.

”Syskonen” utspelar sig i en förfallen engelsk prästgård på landet. Dit kommer tre kantstötta medelålders systrar, Harriet, Alice och Fran, och deras framgångsrike bror Roland. De ska bestämma om de ska sälja eller behålla huset där deras mamma växte upp som prästdotter och där de har tillbringat barndomens somrar. Att denna mamma dog innan de var vuxna har knutit dem särskilt hårt till morföräldrarna och huset.

Allt torde gått stillsammare till om inte de fyra medfört ytterligare fem personer:

Tonårige Kasim, son till Alices ex-sambo, stinn av hormoner men också av barnslig leklust. Frans två små barn, den påhittiga, nerviga Ivy och hennes drabant, lillebrodern Arthur, vilka oförfärat försöker få kläm på vuxenlivet. Rolands 16-åriga dotter Molly, oförutsägbar och ungdomligt suverän, samt Rolands nya tredje fru, den eleganta advokaten Pilar från Argentina.

Med exakt gehör återger Tessa Hadley både vuxnas och ungars och tonåringars sätt att tänka och handla. Lilla Ivy med en slinkig nylonunderkjol med spetsar utanpå kläderna, vet precis när det är dags för hysteriskt utspel eller för att ligga lågt. Arthur utstår tålmodigt hennes regemente. De sätter in hela sin infernaliska barnakraft på att spana in vad tonåringarna Kasim och Molly egentligen håller på med.

Bokens nerv och röda tråd är den uppblossande förälskelsen mellan Molly och Kasim. Med värme, insikt och mild ironi skriver Hadley om den. Och om pappa Roland som uppbragt störtar från dotterns rum, där de två ungdomarna kastat sig ifrån varandra när han stövlat in.

Också den ordentlige Kasims skam, när Molly objuden får se hur städat hans rum är i motsats hennes, sätter Hadley ord på.

Romanen skildrar bland annat hur främlingar påverkar en homogen grupp. Kasim och Pilar, båda outsiders, orsakar svallvågor genom sin blotta närvaro. Kasim tolereras av systrarna. Värre är det med svägerskan som ovanpå allt annat dessutom lyckas attrahera en av dem. När skrällen kommer och brodern och Pilar flyr prästgården sprider sig en lättnad i huset.

Romanen pendlar mellan den nutid dess fyra syskon lever i och den förgångna tid då tre av dem var småbarn och Fran, den yngsta, ännu ofödd.

I denna dåtid anländer deras unga uppjagade mamma till prästgården efter bråk med sin oansvarige man. De tvås relation bildar klangbotten till Frans tillvaro. Att hennes pappa är en annan än syskonens antyds. Men bara nätt och jämt.

Romanens teman är många, alltifrån kollisionen mellan drömmar och verklighet till hur sjukdom och död spräcker människans planer. Berör gör berättelsen genom det avslappnade levande språket, den lyhörda personteckningen och genom att påvisa hur också de mest hemtama miljöer bär på dramatik. Sist men absolut inte minst bärs berättelsen av genidraget att låta barn och unga spela den viktiga roll de faktiskt alltid spelar i livet men alltför sällan i litteraturen.

Litteratur

Tessa Hadley

Syskonen

Övers. Amanda Svensson

Wahlström & Widstrand