Drama
Titel: Röd himmel
Visas pÄ: Filmstaden
I rollerna: Thomas Schubert, Paula Beer, Langston Uibel
Regi: Christian Petzold
Speltid: 102 min
Betyg: 4
Fallande aska, flyende vildsvin och en olycksbĂ„dande röd himmel â stora skogsbrĂ€nder trĂ€nger sig allt nĂ€rmare inpĂ„ den sommaridyll vid den tyska Ăstersjökusten som Leon och Felix anlĂ€nt till för nĂ„gra veckor av arbete och studier. Det Ă€r dock andra problem som i första hand bekymrar författaren Leon. Arbetet med hans nya roman gĂ„r dĂ„ligt och till rĂ„ga pĂ„ allt visar det sig att Felix mamma inte bara upplĂ„tit sitt sommarhus till de tvĂ„ vĂ€nnerna, utan dessutom till en för dem okĂ€nd ung kvinna. NĂ€rvaron av Nadja förĂ€ndrar dynamiken för vistelsen i grunden och nĂ€r sĂ„ smĂ„ningom Ă€ven livrĂ€ddaren Devid ansluter sig till deras krets rinner Leons frustration över bĂ€garen.
âRöd himmelâ utgör andra delen av den tyske regissören Christian Petzolds tilltĂ€nkta filmserie inspirerad av de fyra elementen. Efter den sagoaktiga âUndineâ framstĂ„r berĂ€ttartonen hĂ€r som pĂ„tagligt mer realistisk, men regissören har Ă€ndĂ„ behĂ„llit den nĂ„got förhöjda kĂ€nsla i uttrycket som kan sĂ€gas vara hans signum. Som skildring av sommarens undantagstillstĂ„nd Ă€r filmen briljant, och tankarna gĂ„r till Ăric Rohmers koncentrerade men Ă€ndĂ„ lekfulla personportrĂ€tt i filmer som âSamlerskanâ (1967) och âDen gröna strĂ„lenâ (1986). HĂ€r blir sommaren en katalysator, som genom att försĂ€tta rollfigurerna i ett nytt sammanhang vĂ€cker sĂ„vĂ€l uppsluppen semesterstĂ€mning som latent existentiell Ă„ngest till liv.
Mycket av filmens laddning Äterfinns i personportrÀtten, inte minst den skarpa dissektionen av den sjÀlvupptagne Leon. En författare vars sjÀlvtvivel vÀnds utÄt och drabbar omgivningen i form av vresighet och sarkasmer, men vars oförmÄga att bli en del av gruppen ocksÄ blottar en smÀrtsam sÄrbarhet som skÄdespelaren Thomas Schubert gestaltar med stor nyansrikedom. Att det Äterigen Àr en livsbejakande ung kvinna som erbjuder en möjlig vÀg ut ur isoleringen hade kunnat bli outhÀrdligt, om inte Paula Beer i rollen som Nadja ocksÄ hade utstrÄlat en stark integritet. BÄda skÄdespelarna Àr oupphörligt sevÀrda och Petzold lyckas fÄnga deras gester och minspel med anmÀrkningsvÀrd koncentration. HÀr ryms bÄde drÀpande humor och kÀnslomÀssig nÀrvaro i en film som trots ett dramatiskt hÀndelseförlopp framför allt Àr en förtÀtad studie av personer, platser och sommarens sÀregna tillstÄnd.