Premiär: Professor Bernhardi på Uppsala stadsteater

En välsmord ensemble hanterar en ordrik pjäs med moralfilosofiskt innehåll och ger publiken en stunds intellektuell utmaning.

Sverigepremiären av ”Professor Bernhardi” på Uppsala stadsteater behandlar drevets mekanismer. Robin Keller har titelrollen som en moraliskt anklagad läkare och Gloria Tapia och Petra Brylander spelar hans kollegor.

Sverigepremiären av ”Professor Bernhardi” på Uppsala stadsteater behandlar drevets mekanismer. Robin Keller har titelrollen som en moraliskt anklagad läkare och Gloria Tapia och Petra Brylander spelar hans kollegor.

Foto: Sören Vilks

Recension2023-11-04 13:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

Professor Bernhardi
Uppsala stadsteater
Regi: Carolina Frände
Medverkande: Petra Brylander, Karin Foladi, Robin Keller, Jonas Kruse, Olle Roberg, Simon Rodriguez, Moa Silén, Gloria Tapia och Birthe Wingren.
Fredag 3 november

Redan antikens grekiska dramatiker visste att det är en bra idé att gestalta moraliska problem på scenen. Arthur Schnitzlers pjäs, ”Professor Bernhardi” från 1912, bygger på autentiska händelser i dåtidens Wien mellan en judisk läkare och en katolsk präst. De kom att leda till riksdagsinterpellationer och politiska intriger.

Regissören Carolina Frände, dramaturgen Joakim Sten och en välsmord ensemble förlägger pjäsens handling till vår nutid. När den transparenta ridån går upp fylls scenen av läkare i vita rockar och bekväma skor som hojtar om vad de tänker göra med patienterna. En av dem, klinikchefen professor Bernhardi, hindrar en präst att besöka en döende patient. Patienten är nämligen rusig av medicin och läkaren vill låta henne förbli lycklig in i döden.

Men incidenten får ryktesvingar och professorn som är av judisk börd blir anklagad för att hans motiv är religiösa då prästen är katolik. Den arma professor Bernhardi i Robin Kellers suveränt plastiska gestaltning ter sig allt mer som om han vore besläktad med någon Kafkafigur, vilse i myndigheternas och kollegornas verbala irrgångar. För det pratas och intrigeras mycket på scenen. Ordflödena kan påminna om vilken tv-serie som helst som handlar om maktspel, som ”Billions” eller ”Succession”. En enda klistrigt envis journalist, spelad av Gloria Tapia, får ge gestalt åt det drev som medier kan ägna sig åt. 

Karl Svenssons stiliserade scenografi består av grå skivor på hjul som rullas runt i scenbyten inför öppen ridå. De förs allt närmare publiken. Men ju längre in I skandalens narrativa härva vi hamnar, desto pampigare blir dörren för skådespelarentréerna i fonden. Uppdateringen av en mer än hundra år gammal pjäs med moralfilosofiskt innehåll visar sig faktiskt fungera. Även Schnitzlers antisemitiska tema i pjäsen känns aktuellt då en ny våg av det sveper över världen orsakat av den pågående konflikten i Mellanöstern.

Stadsteaterns ”Professor Bernhardi” är en stunds intellektuell utmaning och ingenting för den som söker lättsmält underhållning. Människan och hennes drivkrafter och tillkortakommanden belyses i ännu en synvinkel, vilket varit en av teaterns bästa grenar alltsedan antiken.