Uppblåst tv-spels-action om IS-krigare

Belgisk regiduo slarvar bort viktig berättelse samt förskönar våld och övergrepp i "Rebel".

"Rebel" är ett missriktat melodram om två bröder vid islamismens frontlinjer.

"Rebel" är ett missriktat melodram om två bröder vid islamismens frontlinjer.

Foto: Njutafilms

Recension2023-04-20 11:58
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: Rebel

Visas på: Bio

I rollerna: Aboubakr Bensaihi, Lubna Azabal, Amir El Arbi

Regi: Adil El Arbi, Bilall Fallah

Speltid: 133 min

Betyg: 2

En familj dras ned i fördärvet när äldste sonen reser från Belgien till krigets Syrien för att volontära på ett sjukhus, men i stället snart syns avrätta kalifatets fiender i IS-mundering. Samtidigt på hemmaplan närmar sig en islamistisk rekryterare den yngre brodern Nassim, som får höra att brodern är en hjälte.

"Rebel" handlar alltså om den tidsperiod då Syrienkriget rasade som värst och ett stort antal muslimska unga män från hela världen anslöt sig till IS. Det hade varit välkommet med en nykter skildring av den sekteristiska arméns manipulativa rekryteringsmetoder och tillvaron vid islamismens frontlinjer. Men filmens belgiska regiduo har valt en annan väg. De blandar i stället inslag av musikvideo med actionsekvenser som hämtade ur ett tv-spel, samtidigt som gestaltningen är överdragen med ett melodramatiskt lager som skadar berättelsens trovärdighet. Här finns dessutom scener som i sin estetisering av våld och övergrepp känns svårt malplacerade.

I sin strävan efter att göra en film som täcker in ett viktigt historiskt skeende, men som också är storslagen, drabbande och nervkittlande, har Adil El Arbi och Bilall Fallah skapat ett uppblåst verk som kollapsar under sin egen tyngd. Och som i stället för att fördjupa en komplex fråga använder ett laddat ämne som ursäkt för stiltekniska övningar och missriktade excesser.