Tyst konst som ibland höjer rösten

Cristina Karlstam har återsett ett ­fascinerande konstnärskap hos Galleri Strömbom.

”Affinitet” av Peder Josefsson.

”Affinitet” av Peder Josefsson.

Foto: Peder Josefsson

Recension2018-10-25 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uddevallakonstnären Peder Josefsson är en återkommande gäst på den uppsaliensiska konstscenen. Det är Galleri Strömbom på Sysslomansgatan som är hans Uppsalagalleri där han vid flera tillfällen visat sin särpräglade minimalistiska estetik. Josefsson är både målare och grafiker, och den senare tekniken visade han vid Grafiktriennalen när detta återkommande evenemang huserade på Uppsala konstmuseum 2014.

Peder Josefssons cv hör till de riktigt omfattande med utställningar både i Sverige och utomlands, och det är tveklöst mycket tillfredsställande att Uppsalapubliken nu åter kan se en utställning av denne gigant. I det ganska lilla galleriets intima atmosfär har inte mindre än 14 verk fått en perfekt hängning som ger varje enskilt verk den rumslighet som krävs, samtidigt som konstens egen tysta, ordlösa kommunikation möjliggjorts genom en rytmisk placering av de olika verken.

Samtliga verk utom ett har titeln Affinitet, vilket närmast kan utläsas som interaktion, ett samtal mellan bildernas olika komponenter, men också en tyst dialog mellan konstnären och hans publik. I Peder Josefssons målningar med oljefärg på plåt samtalar blått med svart, grönt med violett eller gult med orange. Några grafiska blad instämmer i denna raffinerade dialog; ibland tycker man sig ana ett vagt antytt motiv, till största delen dolt bakom vad som kan tolkas som en minnenas jalusi. Någon gång höjer de valda färgerna rösten och viskningarna övergår i högljudda rop. Men detta sker endast undantagsvis. Huvudsakligen måste man som betraktare och åhörare av dessa färgernas sublima samtal skärpa sinnena och öppet ta emot en fascinerande konst. Att Peder Josefssons verk också har betydande estetiska kvaliteter hör till helheten i detta konstnärskap.

Ett enda verk har konstnären gett titeln Alluvium, och i en kortfattad text beskriver han vad termen syftar på. Ordet kan översättas som vattenflöde eller översvämning, och i Josefssons visuella version utförd med oljefärg, blir detta naturfenomen ett stramt men samtidigt flödande rikt måleri. Ändå är det nog de stramt linjerade verken som allra mest övertygande kommunicerar med varandra och med sin publik i den här utställningen.

Samtal pågår, värt att lyssna till.

Konst

Galleri Strömbom

Peder Josefsson

Tom 11/11