Konsert
Malvakvartetten och Barbro Björklunds kammarkör
R Schumann: Pianokvintett i Ess-Dur op 44, K Rehnqvist: "Gåtan", M Jansson: Missa Popularis
Missionskyrkan
14 mars
Det kändes som om det var årets första "riktiga" konsert hos Kammarmusikföreningen. Tidigare har inställda konserter växlat med snabba lösningar för att täcka upp för plötsliga återbud, men i måndags hölls en utannonserad konsert helt programenligt!
Det var Malvakvartetten som var ryggraden i konserten vars program upptog tre verk. Först Robert Schumanns pianokvintett i Ess-Dur. Malvakvartetten har existerat i 14 år och gjort sig ett namn framför allt som uttolkare av samtida musik och Schumann faller litet utanför den ramen. Icke desto mindre visade kvartetten mycket gott handlag med det klassiska verket med ett spel som ömsom attackerade, tog sats och gav nästan aggressiv fart till musiken och ömsom lät den flyta framåt, lyriskt, melodiöst och nästan dansant. Sorgmarschen i andra satsen framfördes med gripande värdighet.
Karin Rehnqvists korta stycke "Gåtan" lät kvartetten visa sin mångsidighet. Det är ett fascinerande verk. Musikens stämmor söker stycket igenom ett samförstånd, en lösning på "Gåtan". Ett sökande, frågande melodiskt tilltal hos förstaviolinen besvaras med dissonanser från övriga instrument. Efter en kort marsch börjar förstaviolinen introducera folkmusikharmonier som emellertid störs av upprepade glissandi och höga svirrande tremoli hos övriga stråkar. När stämmorna till sist verkar överens om att ge stycket ett traditionellt slut skruvas volymen ned så till den grad att det är nästan omöjligt att höra om den avslutande grundtonen verkligen spelas eller bara markeras.
Det folkmusikaliska anslaget återkom i Mårten Janssons mässa "Missa popularis", alltså folklig mässa. Även här gjorde Malvakvartetten en helgjuten insats som samarbetspartner till Barbro Björklunds kammarkör. Mässan har nått stor uppskattning bland körer runt om i landet och framförs ofta. Verket är roligt att sjunga och även att lyssna på. Varje sats inleds med folkmusikaliska harmonier som kören fångar upp och utvecklar. Kraven på precision i körsatsen är höga och kören motsvarade dem; insatserna var precisa, körklangen vacker och stämmorna välbalanserade. De folkmusikaliska rytmerna behärskade man också väl. Det blev en trevlig konsert!