Roman
Susanna Alakoski
Dotterdottern
Natur & Kultur
Det Àr 1970-tal i Sverige nÀr vi Äterser vÀnnerna Hilda och Greta. I centrum stÄr dock den upproriska Katherine, Hildas dotterdotter, som Àr utled pÄ sitt fattiga svenskfinska arv och aldrig tÀnker lÀra sig att sy. Textilkrisen? Den struntar hon i. Hon vill bara vara som alla andra och Äka med Anders pÄ hans moppe.
Förutom en ny lĂ€nk i den fascinerande berĂ€ttelsen om textilarbeterskornas liv och villkor genom förra seklet Ă€r detta, i synnerhet för den som sjĂ€lv var med dĂ„ det begav sig, en hejdundrande nostalgikick frĂ„n 1970-talet. Musiken, klĂ€derna, raggarna, till och med sjörapporten pĂ„ radio â Susanna Alakoski fĂ„ngar allt.
OcksĂ„ gestalterna fĂ„ngar hon pĂ„ kornet. SĂ€rskilt fĂ€ster jag mig vid mormor Hildas telefonprat med gamla vĂ€nnen Helli, nĂ€r de bĂ„da tar sig ett glas likör tillsammans, Hilda i SkellefteĂ„, Helli pĂ„ andra sidan Ăstersjön, kvar i Vasa. Deras ord Ă€r kĂ€rva, men innerliga. De har varandra, fortfarande.
Samma detaljrikedom prĂ€glar gestaltningen av romanens huvudevent: Katherines resa genom Ăsteuropa ned mot Bagdad som liftare med lastbilschauffören Daniel. Hon ser allt med nya, förundrade ögon, tar in fĂ€rger och dofter och sjĂ€lva livet pĂ„ de allt sĂ€mre vĂ€garna. I den trĂ„nga lastbilshytten vĂ€xer ocksĂ„ en förbjuden attraktion.
Susanna Alakoski har skrivit Ànnu en roman med mycket atmosfÀr, dÀr historien följer tiden och blir levande.