Syskon drivs i döden av spåkvinna

Chloe Benjamin varnar i "De odödliga" för kritiklös tilltro till vad andra predikar. Inger Dahlman fångas av en ohygglig men många gånger omogen roman.

Romanen "De odödliga" av Chloe Benjamin har toppat flera listor i författarens hemland USA.

Romanen "De odödliga" av Chloe Benjamin har toppat flera listor i författarens hemland USA.

Foto: Nathan Jandl

Recension2019-06-29 06:45
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med romanen "The Immortalists" tog Chloe Benjamin omgående plats på prestigefyllda amerikanska listor över 2018 års bästa böcker. Nu kommer boken på svenska under namnet "De odödliga".

Boken handlar om fyra syskon i New York, barn till judiska invandrare. Enligt tesen om självuppfyllande profetior drivs tre av bokens syskon i döden av en spåkvinna som har gett dem datumet för deras död.

Tanken bakom romanen är vass. Den varnar för kritiklös tilltro till vad andra predikar. Huvudpersonerna är barn när de får veta sitt dödsdatum, den yngste bara sju år.

Själva utgångspunkten, att en spåkvinna skulle ta emot fyra barn – sju, nio, elva och tretton år – ett och ett och tala om för dem när de ska dö, är inte bara osannolik utan helt stollig. Men låt gå. Detta är fiktion och den poetiska friheten saknar gräns.

Berättelsen har driv samtidigt som den tar upp viktiga företeelser i tiden som erkännandet av homosexualitet, kriget i Irak och tveksamma djurförsök. Benjamin visar hur San Francisco blev arena för gayrörelsen på grund av politikernas hållning innan "bögsjukan" skrämde vettet ur folk. Dit söker sig yngsta syskonet, Simon, som spåtts att han ska dö som 20-åring. Självförbrännande kastar han sig ut i kärleksliv mellan män tills han på tidigt 1980-tal blir ett av de första aidsoffren.

Det är omöjligt att inte göra jämförelser med Jonas Gardells "Torka aldrig tårar utan handskar" som behandlar samma ämne. Mot Gardells djup känns ytligheten hos Benjamin påfallande. Likväl fångas man av "De odödliga" och följer med intresse dess huvudpersoner, trots det banalt omogna som ibland skymtar i både handling och personteckning.

Romanens syskon får var sitt kapitel. Först ut är Simon, den yngste, han som hetsad av spådomen lever i ett förtvivlat tempo. Sen kommer Klara med sin mormors, cirkusprimadonnans, genetiska arv. I Las Vegas slåss hon och hennes indiske sambo för att ta sig in på de stora arenorna tills hon ger vika för spådomen.

Mot dessa två ställs Daniel och Varya, han militärläkare, hon forskare med åldrande som ämne. Daniel och Varya må vara sakliga och målinriktade, men de är ändå inte skyddade mot spåkvinnans påverkan.

"De odödliga" är en ohygglig bok såtillvida att den klargör vad ord kan driva människan till. Att dess drygt 30-åriga författare, Chloe Benjamin, lyfts fram som litterärt stjärnskott, och inte bara i hemlandet USA, beror antagligen på hennes förmåga att bygga upp spänning i ständigt nya och spektakulära scenarier.

Litteratur

Chloe Benjamin

De odödliga

Övers. Örjan Sjögren

Norstedts