Uppsalastoltheterna Trio X of Sweden har bjudit på hur mycket fin musik som helst genom åren. Samspeltheten är som alltid superb även förstås på nya albumet ”Trad. Arr” där de tolkar traditionell folkmusik och några nyskrivna alster i samma anda. Lennart Simonsson, Per V Johansson och Joakim Ekberg kan sina saker och det svänger loss ordentlig i låtar som ”Elsas brudmarsch”, ”Jag vet en dejlig rosa” och ”Lapp-Nils polska”. Till och med ”Visa från Utanmyra” vågar de sig på, fast här i lite omvänt perspektiv från Johansson/Riedels klassiska inspelning. Modigt men lyckat!
Maria Kvist Trio ger sig in i samma tassemarker på ”Jämtlandssångerna”. Här vilar det lite av samma anda som Merit Hemmingsson. Elegant och jordnära samtidigt. Tillsammans med basisten Robin Erlandsson och trummisen Isak Andersson gör pianisten Kvist folkligt ekvilibristiska krumbukter i medryckande nykomponerad musik på folkmusikalisk grund.
Pianotrios i all ära, men basisten Avishai Cohen (lätt att förväxla med trumpetaren med samma namn) ville lägga till en hel symfoniorkester till sin. Göteborgs Symfoniorkester med dirigent Alexander Hanson svarade på kontaktannonsen och resultatet blev ”Two roses”, ett storslaget album med egna låtar och ett par covers. Låter fint, men jag föredrar ändå trion i det mindre formatet.
Sverige har ju en rad fina vokalister och två av dem har släppt remarkabla album. Lina Nyberg vågar möta de annars nästan utslitna klassikerna naket och utlämnande på ”The Night and the Music”. Tillsammans med pianisten Daniel Karlsson får ”Stardust”, ”Round midnight” och andra en helt ny intim och inkännande ingång. Återigen bolaget Prophone som sticker ut hakan.
Det gör ofta tyska bolaget ACT också. På ”Do you hear me?” sjunger Ida Sand tio nyskrivna sånger på bluesrockgrund. Hennes särpräglade röst gör sig fint och tillsammans med ett kompetent band med bland andra Dan Berglund, Goran Kajfes, Ruskträsk Johansson och Per Lindvall låter det riktigt bra och tungt på albumet. Ska bli roligt att höra live någon gång framöver.
Roligt att ACT ger ut så mycket svensk musik. Basisten och cellisten Lars Danielsson är en av deras återkommande artister och hans nya album ”Cloudland” är en fullträff. Ska rätt vara rätt så heter gänget bakom egentligen Lars Danielsson Liberetto och där ingår trummisen Magnus Öström, gitarristen Jon Paricelli samt pianisten Grégory Privat. Gäster är trumpetaren Arve Henriksen och klarinettisten Kinan Azmeh. Musiken är elegant lyrisk (för att låna från John Kelman) med sångbara vackra teman, och en upplevelse att grotta ner sig i gång på gång.
Man kan vara religiös på många sätt. Trombonisten och sångaren Nils Landgren med sitt Funk Unit avslöjar sin på nya albumet ”Funk is my Religion”. Tung dansmusik med fina solister, bara att släppa loss i sommarnatten.
Ikonen Charlie Bird Parker (skulle ha fyllt 101 år i augusti) kan serveras på många sätt. Två ytterligheter finns på två nya album. Basisten Hans Backenroth väljer en avskalad, karg ljudbild tillsammans med gitarristen Erik Söderlind, saxofonisten Klas Lindquist och trummisen K-H Ousbäck på albumet ”Parker’s Mood”. Snyggt och sobert. Bohuslän Big Band fläskar loss desto större på ”Chasin the Bird” som bjuder på spännande arrangemang av låtar som Charlie’s Mood”, Ornithology” och ”Hot House”. Fina solister och ett väl så samspelt storband av internationell klass.