Det har blivit en alltid lika välkommen tradition i det uppsaliensiska konstlivet att en av Sveriges främsta grafiker, KG Nilson, presenterar en ny kollektion grafiska blad med några års mellanrum hos sitt Uppsalagalleri, Strömbom. Den här gången, nästan 3 år sedan sist, bjuder Nilson sin publik på en rikt varierad utställning där grafiken fått sällskap av en handfull oljemålningar i hanterbart format. Alla målningarna har en dominerande färg som också får utgöra deras titlar; det är bara att välja favoritkulör: grönt, gult, rött eller blått.
Att färgmästaren Nilson själv väljer just färgetsning som en av sina favorittekniker när det kommer till grafiken är givet. Men den här gången visar han även några grafiska blad i den ganska nya tekniken giclée .
Roligast bland verken utförda i den tekniken är det grafiska bladet som fått titeln "Minnesbild". Den som känner K G Nilsons mångåriga konstnärskap känner här igen flera detaljer från tidigare verk, här samlade till en veritabel souvenir.
Den här utställningen får dessutom sin särskilda profil genom att konstruktivisten Nilson har valt att även visa sin förmåga att med teknikens grundläggande detaljer som byggstenar behärska vad som brukar kallas ett narrativt koncept. I färgetsningar som "Stad" eller "Moonlight" är bilderna motiviskt föreställande på ett tilltalande och väldigt pedagogiskt sätt, samtidigt som konstnären visar hur en berättelse utan problem kan formuleras med geometriska grundformer som bärande delar.
Mitt i utställningen stannar man så inför bilden som fått den sakligt redovisande titeln "Gul Röd Blå", en lågmäld påminnelse om det som är och förblir själva grunden i den konstart som KG Nilson med sådan skicklighet företräder. Med den bilden som vägvisare kan man sedan framgångsrikt fortsätta sin vandring i Nilsons färgvärld. Och konstatera att det nog trots allt är grafiska färgetsningar som "Förvandlingar", "En natt i Tokyo" och "Timglas" som tar hem priset den här gången när K G Nilson gästar Uppsala med sin suveräna grafik.