Konsert
Lövstabruk Kammarmusikfestival
Johanna Rudström & David Huang
Lördag 9 juli
Lövstabruk Kammarmusikfestival är ett sådant där trivsamt och stundom överraskande evenemang som snart kan fira sitt tioårsjubileum. I juli varje år (undantaget pandemiåret 2020) tar den plats på den historiska och arkitektoniskt sköna vallonbruksorten i Uppland, väl värt ett besök bara den.
Arrangörerna och eldsjälarna Antonio Hallongren och Thomas Rudberg har som vanligt även i år gjort ett strålande jobb med att få ihop ett kvalitativt högtstående program. De är musiker själva vilket väl är en bidragande orsak till att de hittar så fina artister utan att de tillhör de mest kända namnen. Därmed får man chans att upptäcka nya namn som man annars kanske inte skulle höra.
Konserten undertecknade bevistade var med musiker lite mittemellan, etablerade men inte jättekända. Skickliga pianisten David Huang hade jag inte hört tidigare. Utmärkta mezzosopranen Johanna Rudström hade jag glädjen att höra i Kungliga Operans hyllade föreställning av Peter Tjajkovskijs "Eugen Onegin" för några år sedan.
Förra året var festivalens tema "Den stora amerikanska kontinenten". I år hade man sökt sig närmare hemmet med temat "Sverige - I Skuggan av Kontinenten". Det genomsyrade förstås duons framträdande också. Det var idel svenska kompositörer, förutom Finlandsfödda Laura Netzel. Det blev vackra och känslosamma sånger av namn som Gunnar de Frumerie, Bo Linde, Ture Rangström, Bo Linde och Lille Bror Söderlundh, med texter av bland andra Bo Bergman och Viktor Rydberg.
Mycket av stämningen fångades i sångtitlarna: "Stjärnöga", "Hjärtats sånger", "Ur djupet av min själ", "Serenad" och så vidare. Wilhelm Stenhammars "Gammal nederländare" bröt av genom sin burleska text, komiskt gestaltad av Johanna Rudström. Kanske var det också en passning till svenska damlandslaget som ju mötte Holland samma kväll.
Paret bjöd på en avslappnad och chosefri konsert där de lovvärt berättade en hel del om musiken de framförde. Lyhördheten och samspelet satt perfekt. Lokalen, kyrkan i Lövstabruk som mer verkar sikta på himmelens tänkta fröjder än Jesu lidande, gjorde sig fint också. Möjligen är kanske inte hårda träbänkar det roligaste att njuta av musik på. Konserten hade annars gärna kunnat vara längre. Rudström & Huang bjöd dock på ett extranummer, "Charlottes aria" ur Jules Massenets opera "Werther".