Drama
Titel: Andra människors barn
Visas på: Bio
I rollerna: Virginie Efira, Roschdy Zem, Chiara Mastroianni
Regi: Rebecca Zlotowski
Speltid: 104 min
Betyg: 2
Filmen öppnar med en bild på Eiffeltornet. Det säger så mycket, eftersom det säger så lite: Vi är i Paris. Genom en åkning förbi skolbyggnadens fönster zoomar vi in till Rachel (Virginie Efira), en lärare i 40-årsåldern. Medan hon håller i sin lektion, som utgörs av en filmvisning av "Farliga förbindelser" (1959), sms:ar hon småleende: Hon har en ny romans på gång. I klassrummet och på lärarnas möte efter skoldagen spanar killarna in henne: Hon är åtråvärd. Hon är huvudpersonen.
Rachel skyndar till sin gitarrlektion, ett intresse som vi får anta dör efter att hon inleder en relation med Ali (Roschdy Zem). Någon gitarr ser man nämligen inte till igen. Men kärleken blomstrar. Ali och Rachel lär känna varandra och blir ett par. Mitt engagemang i detta är halvhjärtat och jag har hunnit bli otålig när Rachel till slut ber att få träffa Alis fyraåriga dotter Leila (Callie Ferreira-Goncalves). De vuxnas relationer får mycket speltid, men det är mellan Leila och Rachel som det faktiskt händer någonting.
Rachel kan antagligen inte få egna barn. Hon verkar inte alls fundera på det förrän relationen med Ali och Leila öppnar upp för en oväntad möjlighet: ett liv med barn, ett familjeliv. Hon utforskar sin roll som bonusförälder, en förvirrande balansakt, samtidigt som hennes egen längtan börjar gro. Är det verkligen för sent? Rachel blir mer och mer förälder till Leila, samtidigt som hon vet att hon aldrig riktigt kommer att vara det. Deras relation är nära och samtidigt villkorad. Sårbar för att den beror på förhållandet med Ali och inte överlever en eventuell separation. Troligtvis är det många som kommer att känna igen sig.
Men filmen verkar inte kunna hitta fokus, utan flackar runt mellan sidohistorier, den ena onödigare än den andra. Vi får små smakprov av den bråkiga eleven, den färglösa kollegan som suktar efter Rachel, systern som blir gravid. (Det mest bisarra är när filmskaparen Frederick Wiseman dyker upp som gynekolog.) Varför man vill lägga tid på detta är för mig ett mysterium. Det finns en eller två scener som jag kommer att minnas, och det är scener mellan Leila och Rachel. Men de flesta är som den där bilden på Eiffeltornet: de är där för att berätta någonting, inte för att de är intressanta i sig.