Arbetslösa Lou Bloom går snabbt från att påminna om en ambitiös "Cocktail"-Tom Cruise till en obehaglig "Taxi Driver"- Travis Bickle-typ, som i Jake Gyllenhaals händer konkretiserar begreppet tillgång och efterfrågan på ett mycket brutalt vis.
När Lou inser att han kan filma nattliga olyckor i Los Angeles och sedan sälja materialet till högstbjudande tv-bolag hittar han sin väg in i den amerikanska drömmen.
Uppmuntrad av tv-producenten Nina (Rene Russo), som desperat behöver tittare, fixar han bildmaterial av etiskt och moraliskt varierande kvalitet, till inslag där journalistiska honnörsord som "allmänintresse" blir alltmer poröst.
Samma kritik, om cynisk tittarjakt och förflackning, framfördes redan 1976 i Sidney Lumets mästerverk "Network" och även om den är relevant känns hela "vi gör vad som helst, alltså verkligen, för höga tittarsiffror"-spåret lite trött och blir filmens svagaste kort.
Även om Jake Gyllenhaal är fenomenal som den klättrande Lou bjuder rollen egentligen inte på så många överraskningar. Hans mål är glasklart, han är och förblir en sociopat och behöver, vad vi vet, aldrig förhandla med sig själv och sin egen moral när hans tricksande för att få de bästa bilderna eskalerar.
Trots invändningarna är "Nightcrawler" ett mycket snyggt hantverk. Spänningen hålls konstant vid liv och många scener är onekligen mycket snyggt konstruerade. Även om alla kan hålla i en mobilkamera och trycka på "rec" är det uppenbart att det, lika lite som att alla är journalister, krävs proffs för att skapa något som trots brist på originalitet ändå är riktigt underhållande.