Småbarnsmamma kämpar för att bli MMA-fighter

Kan rollen som mamma förenas med den som professionell slagskämpe? Svensk-somaliske regissören Ahmed Abdullahi ställer frågan i sin något långsökta men intensiva långfilmsdebut.

Amina (Nimco Ahmed Ali) tvingas välja mellan karriären som professionell MMA-fighter och sin dotter (Jamilah Mohamed).

Amina (Nimco Ahmed Ali) tvingas välja mellan karriären som professionell MMA-fighter och sin dotter (Jamilah Mohamed).

Foto: Anton Österlund/Triart Film

Recension2023-11-30 11:58
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: Amina
Visas på: Bio
I rollerna: Nimco Ahmed Ali, Ariane Castellanos, Jamilah Mohamed
Regi: Ahmed Abdullahi
Speltid: 90 min
Betyg: 3

På dagarna tränar Amina i en svettig lokal, på nätterna jobbar hon som dörrvakt på en klubb. Varannan vecka försöker hon vara en bra förälder till sin sjuåriga dotter Sofia. En gång i tiden fick Amina ge upp en lovande karriär som boxare då hon blev gravid. Nu satsar hon allt på att bli professionell MMA-fighter.

MMA står för "mixed martial arts" och är en blandning av boxning och brottning där det ingår flera andra kampsportstekniker. Få kvinnor är verksamma inom sporten, men de finns. Amina, kraftfullt gestaltad av Nimco Ahmed Ali, har en späd fysionomi men desto mer envishet och övertalar den motvilliga tränaren Rose (Ariane Castellanos) att ta sig an henne.

Men Aminas kamp utanför MMA-buren är minst lika intensiv. Sofia kommer hem från skolan med blåmärken, mobbad på grund av sin mörka hudfärg. Sofias pappa har en ny blond fru som dessutom är gravid. Han vill ha vårdnaden om Sofia på heltid och tjafsar när Amina vill ha extra hjälp. Den somaliska gruppen med Aminas föräldrar i täten ogillar hennes strävanden, pappan kräver att hon ska ta bättre hand om sin dotter. När det blir dags för avgörande matcher har Amina svårt att få barnvakt. Och en MMA-match är inget som man tar ett med barn till. Än mindre jobbet som krogvakt. Vardagspusslet går inte ihop och Amina måste välja.

Långfilmsdebutanten Ahmed Abdullahi berättar intensivt och vardagsnära. Hans film har beröringspunkter med Clint Eastwoods "Million dollar baby" från 2004, där Hilary Swank spelar boxaren Maggie som vill slå sig fri från sitt fattiga förflutna och dåliga självförtroende. "Amina" är också besläktad med Ken Loachs socialt engagerade filmer. Själva förutsättningen är ändå lite svår att svälja. Varför välja en sport där man bankar varandra sönder och samman framför att vara med sin sjuåriga dotter, hur frustrerad man än är av kulturellt arv och tyngande förväntningar?

Men om man ser MMA som en metafor för vilket yrke eller konstnärskap som helst så funkar idén. Och kanske är det för att det handlar om en kvinna med somaliska rötter i en ytterlighetssport som konflikten blir extra intensiv. "Amina" är en begåvat berättad och intressant film, om än med blodiga slagsmål.