Skoj pÄ liv och död

Erik Gedeons ”Meningen med döden” har haft premiĂ€r. VĂ€lsjunget och sevĂ€rt trots avsaknad av dramaturgisk spets, tycker Loretto Villalobos.

Elisabeth Wernesjö, Steve Kratz, Åsa Forsblad Morisse och Lucas KrĂŒger i "Meningen med döden".

Elisabeth Wernesjö, Steve Kratz, Åsa Forsblad Morisse och Lucas KrĂŒger i "Meningen med döden".

Foto: Micke Sandström

Recension2020-01-26 11:30
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Teater

Meningen med döden

Uppsala stadsteater, premiÀr lördag

Regi: Erik Gedeon

Vad Ă€r meningen med livet? Att skaffa barn? Göra karriĂ€r? Äta glass? Det Ă€r en av filosofins största frĂ„gor som knappast kommer med nĂ„gra lĂ€tta svar, men en sak Ă€r sĂ€ker: vi kommer alla att dö. Dramatikern, kompositören tillika regissören Erik Gedeon gör comeback pĂ„ Uppsala Stadsteater efter publiksuccĂ©n med ”Den fria viljan” och stĂ€ller dilemmat med livet och döden pĂ„ sin spets med ”Meningen med döden”. 

Tillspetsat blir det med sin absurda premiss: en deprimerad man som vill dö möter en dödssjuk kvinna som vill leva. I bakgrunden finner vi ytterligare ett par,  som betraktar de tvĂ„. De företrĂ€der i sin tur sina cyniska respektive idealistiska livsĂ„skĂ„dningar. Och allt detta utspelar sig pĂ„ ett litet cafĂ© av franskt stuk.  
FörestĂ€llningen Ă€r sĂ„lunda en och en halv timmes lĂ„ng sĂ„ngkavalkad som har en smak av 60-talet med sĂ„ disparata stilar som jazz, gospel och soul. Cancerbeskedet gĂ„r klyschigt nog i moll, men suicidfantasierna har en glĂ€ttig touch av Karibien, för att nĂ€mna nĂ„gra exempel. Gedeons humor gör sig bĂ€st i kontrasterna mellan den blytunga tematiken och upptempomelodierna. 

Lukas KrĂŒger som den deprimerade Pierre stjĂ€l tveklöst showen med sin musikalskolade tenorröst och karisma som stundvis pĂ„minner om en vĂ€ckelsepastor. Men Åsa Forsblad Morrise Ă€r ocksĂ„ lysande som den kallhamrade skilsmĂ€ssoadvokaten Marie i sin Edit Piaf-liknande sĂ„ng om sin svartsynta syn pĂ„ livet. Elisabeth Wernesjö som cancersjuka Louise anvĂ€nder effektivt sin hesa ton för att frammana brĂ€ckligheten hos den som Ă€r pĂ„ vĂ€g att dö. Steve Kratz fĂ„r först framĂ„t slutet slĂ€ppa loss frĂ„n den tillknĂ€ppthet som hans Jean dragits med.

Gedeons dramer kĂ€nnetecknas av sin sĂ„ngburna berĂ€ttarteknik, men hĂ€r finns det inte mycket till berĂ€ttelse att tala om, utan dilemmat bĂ€rs fram av redovisande repetitioner. DödslĂ€ngtan jĂ€mte dödsĂ„ngesten fyras av i det ena sĂ„ngnumret efter den andra som tycks stĂ„ och stampa pĂ„ sina respektive stĂ„ndpunkter – leva eller dö. En tillstymmelse till dramaturgisk vĂ€ndning tar det dĂ„ en flickfigurant fĂ„r sig en egen hjĂ€rtslitande historia. 

Men trots mina reservationer Ă€r tack vare den superba orkestern och förtrĂ€ffliga sĂ„ngnumren ”Meningen med döden” mycket sevĂ€rd. Vem bryr sig om dramaturgisk finess nĂ€r vi alla Ă€ndĂ„ ska dö pĂ„ slutet?