Skickligt kollage med Àpplets förÀdling i centrum

Erik Lindman Mata bryter i "Svenska Àpplen & Àventyr" effektfullt mot en populÀr och invand berÀttarform.

Erik Lindman Mata (född 1992) debuterade 2020 med den prisade diktsamlingen "Pur". Senast gav han 2021 ut diktsamlingen "Liten lek".

Erik Lindman Mata (född 1992) debuterade 2020 med den prisade diktsamlingen "Pur". Senast gav han 2021 ut diktsamlingen "Liten lek".

Foto: Carla Lomakka

Recension2023-07-07 11:58
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Roman

Erik Lindman Mata

Svenska Àpplen & Àventyr

Nirstedt/litteratur

Den i modern tid sĂ„ populĂ€ra berĂ€ttargenre som tar fasta pĂ„ ett sĂ€rskilt ting eller fenomen – mĂ„ det vara ved, Ă„lar eller vargar – följer i regel en vĂ€letablerad form dĂ€r texten vĂ€ver samman personliga anekdoter med Ă€mnets kulturhistoriska bakgrund. Hur vĂ€l författaren lyckas blir mer eller mindre avhĂ€ngigt den egna stilen, sprĂ„kets skönhet och förmĂ„gan att lyfta sĂ€rskilt intressanta aspekter ur de Ă„beropade kĂ€llorna.

Att Erik Lindman Matas "Svenska Àpplen & Àventyr" blir sÄ effektfull beror till stor del pÄ hur resolut den bryter mot den hÀr invanda berÀttarformen. Boken kretsar verkligen kring Àpplet som vÀrldsligt fenomen, dÀr frukten fÄr agera kitt mellan romanens löst sammanfogade delar. Men i stÀllet för att lÄta Àmnet bestÀmma textens grÀnser vidgar historien sig trattlikt ut i ett kollage av skrifter och perspektiv, ympade pÄ varandra pÄ ett högst skickligt vis.

Ympade, ja – centralt i boken finns en essĂ€ om vĂ€xtförĂ€dlingens historia, med tonvikten vid svĂ„righeterna att komma till rĂ€tta med Ă€ldre tiders botaniska terminologi. Fallet gĂ€ller förbuden mot ympning som de framstĂ€lls i Mishna, det parti av Talmud som rymmer den tidigaste judiska lagen. Hur kan man förhĂ„lla sig till dessa lagar om inte bara orden för de olika frukterna och metoderna har förĂ€ndrats med tiden, utan Ă€ven frukterna i sig?

EssÀn Àr signerad en gestalt som kallas Kermes, en av bokens Äterkommande gestalter som Àr löst förbunden med Erik, Inga, Krapp och Sona. Tillsammans framför de den egentliga berÀttelsen i brev, korta avsnitt, hÄgkomster. Interfolierade bland dessa fragment finns i sin tur korta, kulturhistoriska citat, som Alexandra Smirnoffs poetiska beskrivningar av Àppelsorter hÀmtade frÄn "Handbok i svensk pomologi".

Man lockas att sĂ€ga att textdelarna reflekterar Ă€pplets förĂ€dling i hur de har ympats pĂ„ varandra. Liksom den ympade frukten inte antar rotstockens skepnad annat Ă€n i snittet mellan delarna finns en möjlig poĂ€ng med att de sinsemellan sĂ„ olika partierna inte nödvĂ€ndigtvis gĂ„r i dialog med varandra. ÄndĂ„ uppstĂ„r, i kontaktytorna mellan bokens partier, en mĂ€ngd nyansrika och vĂ€lljudande synergier. Om ramberĂ€ttelsen krĂ€ver omlĂ€sning och noggrannhet sĂ„ uppstĂ„r den egentliga fascinationen pĂ„ stĂ€llena dĂ€r rösterna möts. Helheten Ă€r i det hĂ€r fallet betydligt större Ă€n summan av de olika delarna.