Skickligt klippt inre resa

Karolina Bergström tror på Oscarsutdelningar till Reese Witherspoon i ”Wild”.

Reese Witherspoon i sevärda "Wild", som handlar om en kvinna som lämnar sitt destruktiva liv och beger sig ut på en lång vandring för att läka och hitta sig själv igen.

Reese Witherspoon i sevärda "Wild", som handlar om en kvinna som lämnar sitt destruktiva liv och beger sig ut på en lång vandring för att läka och hitta sig själv igen.

Foto: Anne Marie Fox

Recension2015-01-16 08:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Wild” bygger på den sanna historien om amerikanskan Cheryl Strayed, som 26 år gammal bestämde sig för att – utan någon som helst tidigare vandringserfarenhet – på egen hand gå den nära tvåhundra mil långa leden Pacific Crest Trail längs USA:s västkust. I det tunga bagaget fanns moderns hastiga bortgång, ett kraschat äktenskap och ett destruktivt leverne med tillfälligt sex och droger som medel att fly undan sorgen och smärtan.

Initiativet till att filmatisera Cheryl Strayeds självbiografi kom från skådespelerskan Reese Witherspoon, som både spelar rollen som Cheryl Strayed och fungerar som medproducent. Med sig på tåget fick hon även ”Dallas buyers club”-regissören Jean-Marc Vallée och manusförfattaren Nick Hornby (”High fidelity”, ”Om en pojke”). Så, att resultatet skulle bli något riktigt bra var kanske inte helt förvånande – ”Wild” är en vacker och gripande skildring om sorg och att övervinna den.

Om den klassiska pilgrimsvandringen till spanska Santiago de Compostela är dansbandsversionen av att förverkliga sig själv, så är Pacific Crest Trail istället punkversionen. Med målet att ”vandra mig själv tillbaka till den kvinna min mor trodde att jag var” kämpar Cheryl sig genom brännande och vattenlös hetta till snötäcka ensliga landskap, och känslan av att vara liten och utsatt dominerar delar av filmen.

Särskilt när det gäller den obehagliga förnimmelsen av att färdas som ensam kvinna genom ingenmansland, där bokstavligt talat ingen kan höra dig skrika om något skulle inträffa, och där man på förhand omöjligt kan veta vem som är ond och vem som är god.

Men här är det just främmande människors godhet, och framförallt den inre resa Cheryl gör genom filmens gång, som griper tag i och berör. Glimtar från det förflutna vävs i skicklig klippning samman med Cheryls vandrande, och bit för bit får vi förklaringen till vad det är hon kämpar mot och söker uppnå. Att inspelningen ska ha varit för Hollywoodmått mätt genuin – det vill säga med en på riktig tung ryggsäck istället för lättviktig dito – syns.

Inte minst i den obetalbara scen där Cheryl för första gången under flera minuter försöker att över huvud taget lyfta den blytunga ryggsäcken, och i svettdrypande klättringsmoment över stock och sten. Och att januari kommer att bjuda på Oscarsnomineringar både för ”Wild”, Reese Witherspoon och den alltid lika briljanta Laura Dern i rollen som Cheryls mamma är förmodligen inte den sämsta av gissningar.

Film

kkkk

Wild

Regi: Jean-Marc Vallée

Filmstaden